Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Framtidens förskola i buss

Att skjutsa ut barnen i skog och mark i specialinredda förskolebussar kan bli ett alternativ till att bygga nya förskolor i Malmö.

MALMÖ. – Vi tror att det kan vara en bra lösning, säger Ingmar Simonson, chef för serviceförvaltningen.
Förskolebussar finns redan i Stockholmskommunerna Huddinge och Botkyrka, och Södertälje får sin första i mars. Bussarna används i princip som en extra avdelning till vanliga förskolor.

I Malmö väcktes idén av serviceförvaltningens chef Ingmar Simonson.
– Malmö har ett enormt behov av nya förskoleplatser. Vi vill hitta flexibla alternativ så att man inte enbart fastnar i att bygga nytt och förbygger sig, säger han.
Tre stadsdelar – Centrum, Södra innerstaden och Limhamn-Bunkeflo – visade intresse. En grupp tjänstemän håller nu på att ta fram ett förslag som stadsdelspolitikerna ska besluta om.
– Vi kommer att föreslå att man köper in ett antal bussar som inreds på samma sätt som i Botkyrka, säger Ingmar Simonson.

Förskolebussen i Botkyrka ägs av företaget Helianthus Mobila förskolor som utvecklat idén och säljer bussar.
Helianthus driver också en privat förskoleverksamhet i Huddinge och var först i Sverige med förskolebuss för ett år sedan. Vd Solveig Sunnebo fick idén från Danmark där det finns ett femtiotal bussar knutna till förskolor. Hon tittade på en Köpenhamnsbuss.
– Bussen var ett uttjänt chassi som hade byggts om. Svenska föräldrar skulle aldrig acceptera den ur säkerhetssynpunkt. Men idén var helt lysande, säger Solveig Sunnebo.

Förskolebussarna som rullar i Sverige har alkolås och brandsläckningsutrustning. Barnen sitter i barnstolar med trepunktsbälten. Där finns toalett, skötbord, klädförvaring och värmeskåp för mat och plats för att äta och vila.
Men tanken är att barnen och pedagogerna ska vara utomhus större delen av dagen.

På Helianthus förskola i Huddinge används bussen som en egen avdelning. Barnen lämnas och hämtas i den vanliga förskolebyggnaden. Sedan är de ute med bussen mellan klockan 9.00 och 15.00. Utflyktsmålen ligger max en halvtimme bort.
I Botkyrka använder en och samma barngrupp bussen fyra dagar i veckan, och femte dagen används bussen av andra grupper på förskolan.
I Malmö är planeringen av förskolebussverksamheten ännu på idéstadiet. Stadsdel Centrum har kommit längst, med förskolan Rönnen i täten (se artikel intill).
– Vi som har ett stort behov av utbyggnad tilltalas av det här alternativet som ger möjlighet för våra barn i innerstaden att komma ut i fantastiska miljöer, säger stadsdelschefen Britten Synnergren.
Hon konstaterar att många frågor återstår att lösa, till exempel vilka barn som ska använda bussen och hur personalens avtal ska se ut. Frågorna om säkerhet, ekonomi och miljö är dock belysta, säger hon:
– Kostnaden för att bedriva en förskolebuss är samma som för en avdelning på en nybyggd förskola. Fördelen med bussen är att man kan avyttra den.
Gå till toppen