Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nätföretag skapar ny bas för lönsam musik

Fildelningen rycker undan en del av artisternas och skivbolagens inkomster, men ny teknik öppnar också nya vägar att dra in pengar. I centrala Malmö sitter Mubito, ett snabbt växande företag som ser till att musiker på alla nivåer kan tjäna pengar på digital väg.

Marknadschef Kristopher Stenkula-Wilbur och vd Andrew Martyn på Mubito.Bild: Foto: Leif Å Andersson
– De stora skivbolagen vet inte hur de ska göra affärer i den digitala världen. Därför kommer de till oss.
Australiensaren Andrew Martyn sitter framför datorn på kontoret på Skeppsbron. På datorskärmen syns Charlotte Perrellis sajt och Martyn navigerar runt för att visa hur den fungerar.
Melodifestivalssegrarens hemsida är en av hundratals artistsajter Martyns bolag Mubito har byggt upp de senaste månaderna. Mest känt är företaget än så länge för Marit Bergmans uppmärksammade prenumerationssajt.
– Att vi lyckas så bra nu beror mycket på timing. När vi startade ville inte majorbolagen ens prata med oss. De var rädda för direktförsäljning till kunder, säger Andrew Martyn.
Allt förändrades strax före jul. Mark Dennis, nyanställd digital chef på Sony BMG, fick genom en kontakt veta vad Mubito höll på med och blev intresserad.
– Det har en modell som alla tjänar på, vi, artisterna och Mubito, och det är ganska ovanligt i musikbranschen, säger Mark Dennis nu.
Med några få dagars varsel fick Mubito i uppdrag att bygga upp två sajter – en för Marie Picasso och en för Amanda Jenssen. Sony BMG ville nämligen testa Mubito för Idolvinnaren. När det stod klart att Picasso tagit hem segern gick hennes sajt upp på nätet. Ekonomiskt blev det en storsuccé.
– När jag berättade för Mark Dennis hur mycket vi hade dragit in på annonser trillade han av stolen, berättar Andrew Martyn.
Nu storsatsar Sony BMG med sina artister på Mubito. Det har naturligtvis gjort skivjättens konkurrenter nyfikna och både Universal och Warner har testat Mubito för några av sina artister.
Så vad är det då Mubito gör? Kort kan det förklaras med att bolaget har en plattform som tillåter artister eller skivbolag att enkelt själva bygga och uppdatera en artists webbsajt. För att hålla igång sajten och ge möjlighet till uppdateringar tar Mubito en dryg hundralapp i månaden.
Till sajten kopplas försäljning av artistens musik (både nedladdad och fysisk), t-shirts (som trycks upp när beställningar görs) och andra artistrelaterade prylar. Allt det praktiska kring försäljningen (både tekniskt och distributionsmässigt) sköter Mubito. För det tar företaget 20 procent av vinsten på allt som säljs. Det betyder, efter att moms, kortavgift och andra småposter dragits bort, att en artist som säljer en skiva för en hundralapp genom sajten får ut ungefär 58 kronor. Säljer alltså artisten två skivor på en månad så är kostnaderna för sajten den månaden betalda. Det öppnar för att även små artister kan ha nytta av Mubito.
– Om artisten inte säljer något, så får vi heller inga pengar. Om de säljer, då får vi inkomster. Därför jobbar vi så hårt, säger Andrew Martyn.
– Det här ger indieartister möjligheten att bli entreprenörer, fyller marknadschefen Kristopher Stenkula-Wilbur i.
Artister kan välja att ha annonser på sin sajt. Vinnaren av Danmarks motsvarighet till Idol, X Factor, utsågs i fredags och vinnaren blev 15-årige Martin. Samma kväll öppnades hans sajt, och på hemsidan finns bland annat reklam för Sterling och Samsung.
Mubito tar hälften av annonsintäkterna, resten går till artisten, bolaget eller vem det nu är som har tecknat avtalet med dem.
– När man pratar om hur musiker ska tjäna pengar i framtiden är annonser redan en viktig del, säger Kristopher Stenkula-Wilbur.

Några artister med Mubitosajter

Charlotte Perrelli, Oh Laura, Neverstore, Linda Bengtzing, Veronica Maggio, Marit Bergman, Amanda Jenssen (på gång), Michael Learns to Rock.
Gå till toppen