Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Boken överlever sin död

Skivbranschens nedladdningsproblem kommer att bli bokbranschens, skriver Patrik Svensson och utbringar ett leve för boken.

Det går bra för boken, men den håller på att dö, konstaterar The Economist i sitt senaste nummer. Det vill säga, handeln med e-böcker och digitala utgivningar ökar snabbt, alternativa sätt att distribuera litterär text mellan författare och läsare är på väg att omvandla inte bara bokbranschen utan också vår föreställning om vad en bok är.
Amazons framgångar med sin e-boksläsare Kindle visar på en tydlig tendens. Redan idag erbjuder man 125 000 titlar i elektroniskt format. Och allt talar för att den papperslösa boken kommer att äta upp mer och mer av den totala försäljningskakan. Det kommer att bli allt glesare mellan pärmarna i bokhyllan medan hårddisken blir allt fullare. Skivbranschens nedladdningsproblem kommer att bli bokbranschens.
Men med digitaliseringen kommer också möjligheterna. ”Bokbranschen har bara två oumbärliga aktörer: författarna och läsarna”, skriver The Economist, och för varje ny teknisk innovation minskar avståndet mellan de två.
Vår kultur är på väg att bli immateriell. Boken är inte död men förmodligen dödlig. Länge leve boken.
PATRIK SVENSSON
medarbetare på Kulturredaktionen
Gå till toppen