Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

På Fredriksdal har hon hittat hem

Musiken är hundra år gammal. Och alldeles nyskriven. Margareta Nilsson har komponerat allt till årets pjäs på Fredriksdalsteatern i Helsingborg.

Sångerna i Rabalder i Ramlösa är förinspelade av Margareta Nilsson, som tagit syntar och samplade ljud till hjälp.Bild: Foto: Martin Lindeborg
Men vartenda nummer hör hemma i musikstilar som var populära 1907 då ”Rabalder i Ramlösa” utspelar sig.
– Brunnssextett, blåsorkester, dragspel och fiol, skillingtryck, operett, Strauss-vals och Wilhelm Peterson-Berger, räknar Margareta Nilsson upp.
Hon lånade högar med skivor på Malmö stadsbibliotek och lyssnade omsorgsfullt in sig på de olika genrerna.
Sedan var det dags att skapa själv.
– Jag började skriva i oktober när jag fick de första tio sidorna av manuset. Sedan dess har detta varit ett heltidsjobb. Det är mitt eget fel, jag lever och andas i det här, allt ska bli rätt.
Ny musik kan dyka upp i Margareta Nilssons huvud när hon cyklar eller promenerar. Men annars är metoden att sitta vid flygeln och spela sig fram.
Och här kom oftast musiken till före texten.
– Manusförfattarna Adde Malmberg och Johan Schildt lämnade nästan tomma rutor på sidorna där det var dags för en sång. Det kunde stå ”Majkens sång” och så titeln. Jag gjorde tolv av låtarna på det viset, men de fyra sista var så speciella för historien att jag fick be om att ha texter att gå på.
1991, under Nils Poppes tid på Fredriksdalsteatern, knöts Margareta Nilsson dit. Året därpå avancerade hon till kapellmästarposten och där har hon funnits sedan dess, genom hela Eva Rydberg-epoken. Margareta Nilsson har bara lovord för Rydberg och hennes man Tony Johansson, som hon känner hundraprocentigt stöd från.
Hittills har det för La Nilssons del handlat om att arrangera kända melodier på nya sätt, leda orkestern (alternativt se till att hela musiken blev förinspelad) och repetera in musiken med aktörerna.
Men häromåret kläcktes idén om att använda nyskriven originalmusik, man ville kunna ge ut en dvd med föreställningen.
– Nu känner jag att jag hittat hem, ler Margareta Nilsson, som hunnit göra det mesta inom musikbranschen. Det här är min grej – att få skapa musik som jag själv vill, fast inom en given ram.
-Jag känner ju också skådepelarna på Fredriksdal och vet hur scenen ser ut, hur publiken sitter och när i föreställningen det behövs ett musikaliskt tjohoo.
I ”Rabalder i Ramlösa” är sångerna och mellanspelen förinspelade av Margareta Nilsson, som i den egna källaren tagit syntar och samplade ljud till hjälp.
– Oftast hör man inte att instrumenten inte är ”på riktigt”. Men jag ville öppna föreställningen med en äkta orkester, så inledningslåten framförs av en livs levande brunnssextett.
För några år sedan blev Margareta Nilsson med Babben Larssons ord ”vidbränd”, halvt utbränd.
Nu aktar hon sig för att lasta på för mycket.
– Sedan i höstas har jag bara jobbat med detta. Man får mindre pengar på det sättet, men jag är inte så intresserad av prylar, annat i tillvaron är viktigare. Det får bli en kamel och ett tält i nästa liv.

Margareta Nilsson

Är: pianist, sångerska, arrangör och kompositör.
Bor: på Kulladal i Malmö med man och två barn.
Har bland annat: utbildat sig på klassiskt piano och till musiklärare. Lett orkestrar, t ex i tv-underhållningsprogram. Körat i Melodifestivalen fler gånger och vunnit i Europa med Carola 1991. Skrivit musiken till tv:s julkalender ”Ronny och Julia”. Spelande dirigent i ”The Full Monty” på Malmö opera. Sedan 1992 kapellmästare på Fredriksdalsteatern.
Kuriosa: har absolut gehör.
Aktuell med: musiken till ”Rabalder i Ramlösa”, premiär på Fredriksdalsteatern på fredag.
Gå till toppen