Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Mitt favoritmuseum

Turistmagnet, guldgruva och arkitektens våta dröm. Sydsvenskan har bett några insatta personer om deras bästa museitips – för utlandsresan och för regniga dagar på hemmaplan.

JOANNA THEDE, konstnär och ordförande i Cirkulationscentralen, Malmö:
Vilket är ditt favoritmuseum?
District 6 i Cape Town i Sydafrika är det bästa museum jag varit på. Museet var inte större än ett stort rum och där hade man lagt ut en golvstor karta över området District 6, som skövlades av apartheidregimen. Eftersom ingenting fanns sparat fick människor komma dit och återskapa detaljerna genom att skriva eller rita in vägar, bostäder och minnen av personer som bott där.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Jag går alltför sällan på museum i min egen region. Det jag brukade gå på och verkligen saknar är Rooseum, både för byggnadens och de utmanande utställningarnas skull. De kändes viktiga för de föll inte alltid mig och alla andra på läppen. Det jag nu brukar rekommendera är Louisiana – för resans, platsens, arkitekturens och ibland innehållets skull. Men jag brukar varna för restaurangen.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Engagemang, kunnighet, eldsjälar, långsiktighet och en bra organisation. Samt rimliga löner till de som arbetar och till konstnärerna som ställer ut givetvis.
Att försöka ”ge folk vad de vill ha” tror jag å andra sidan inte ett dugg på. Och det blir inte bra om ett museum försöker vara pedagogiskt utan att lyckas.
ANNA M INDRIO, arkitekt på CF Møller tegnestue i Köpenhamn, har ritat tillbyggnaden av Statens Museum for Kunst i Köpenhamn och den pågående tillbyggnaden av national History Museum i London:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Tate Modern i London är en av mina favoriter, liksom MoMA – Museum of Modern Art i New York. Byggnaderna tilltalar publiken utan att stjäla uppmärksamhet från konsten. Det är viktigt för moderna museer.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Nordjyllands konstmuseum i Ålborg är ett litet museum som ritades av Alvar Aalto, det ligger i ett underbart nordiskt ljus.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Att rita museum är speciellt. Det måste finnas ett flow. Inte bara för publiken utan också för konst som ska in och ut. För det andra behövs välproportionerade utställningsrum med bra ljus, bra service och pausutrymmen. Och besökaren får aldrig känna sig desorienterad – museum där du har svårt att hitta är dåliga museum.
ERNST BILLGREN, konstnär:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Hallwylska palatset är ett litet före detta privat hem som visar 1880-tal i original. Det är inte bara konst utan ett helt hem som ställs ut. Det är bra för att det visar något som inte går att återskapa. 1880-talet ligger nära i tiden men är ändå så främmande.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Malmö konstmuseum är både en fascinerande byggnad och har en väldigt kul samling av samtidskonst. Chefen Göran Christenson har byggt upp Nordens finaste samling.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Det är bra om ett museum har en egen idé och en egen profil. För det vimlar ju av museer. Men det absolut viktigaste är att man har ett bra fik.
Däremot har jag svårt för den vita modernistiska kuben. Konsthallen i Helsingfors och Liljevalchs i Stockholm är bra för deras lokaler har mycket former. Helt vitt är svårt att jobba mot. Jag målar ofta om eller tapetserar gallerier jag ställer ut i. Men fler och fler går ifrån det vita.
ELIN LUNDGREN, konstnärlig ledare för Lilith Performance Studio i Malmö:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Naturhistoriska museet i Stockholm tycker jag allra bäst om. Jag älskade det som barn och jag ser hur min son blir lika upprymd, av det stora valskelettet till exempel. I februari var jag på Naturhistoriska museet i New York och det slog nästan det i Stockholm.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Louisiana är fantastiskt med den omgivande trädgården. Och Malmö konsthall har häftiga lokaler.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Det är viktigt att ett museum är ett tillgängligt och välkomnande ställe, både arkitektoniskt och innehållsmässigt. Vilket jag tycker att de lyckats med på Louisiana men till exempel inte på Moderna museet i Stockholm.
Det är tråkigt när man känner att det inte finns någon kreativitet och när man bara försöker fylla museet. Som på Malmö museer: avdelningen med fiskarna är så tråkig – när man skulle kunna göra något hur häftigt som helst!
JACOB FABRICIUS, chef Malmö konsthall:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Macba i Barcelona är bra, för de gör genomarbetade utställningar med tunga konstnärer. Deras produktioner är flotta och museala i stora rum. De har en bra samling och köper in bra verk.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Jag menar inte att vara patriotisk men det är svårt att konkurrera med Louisiana. De har en bra samling. Även om de har ett yngre program nu tar de in många internationellt kända konstnärer.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Ett museum blir bra om man har bra personal och en ledning som törs vara visionär och ta chanser. Knud W Jensen, Louisianas grundare, hade en visionär idé. Sedan ska det till pengar: priset på konst är otroligt högt i dag.
Ett museum måste också följa med sin tid. Inte för att man hela tiden måste vara ny men det är viktigt att utveckla institutioner så att man både kan visa klassiker och ung konst.
GERT WINGÅRDH, arkitekt:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Kunsthaus Bregenz, KUB, vid Bodensjön är som byggnad optimal. Fem våningar är staplade på varandra, varav en under jord. Vart man än står ser man dagsljusets skiftningar genom en glasspringa eller ett glastak.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Louisiana slår allt. Den glada upplevelsen av natur och genomarbetade utställningar. De har de bästa arkitekturutställningarna i Skandinavien. Jag har också sett många bra utställningar på Dunkers kulturhus i Helsingborg – ett originellt och karakteristiskt hus. Sen tror jag att alla arkitekter gillar Malmö konsthall.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Det är väldigt viktigt för ett museum att ha en intressant utsida. Sedan är det kul om det bjuder på en överraskning när man kommer in. Det är bra om rummen är ganska neutrala. En fördel är om det finns tillgång till dagsljus.
Däremot är det inte bra när arkitekturen tar över, när det händer för mycket i själva byggnaden. Arken i Köpenhamn förefaller vara ett sådant exempel. Men bilderna har avskräckt mig så jag har aldrig varit där.
MARIKA REUTERSWÄRD, intendent Malmö konstmuseum:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Konsthantverksmuseet Victoria and Albert Museum i London är en fantastisk skattkammare med allt från smycken till mode och orientaliska föremål.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Louisiana gör bra utställningar och deras samlingar är väldigt fina. Både den internationella samlingen, den moderna konsten och den med skandinavisk konst. Det är det klassiska stället man kan ta sina gäster till och som man själv aldrig tröttnar på.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Jag tittar mycket på samlingarna – vad de har för faktiska föremål och vilka som är deras nyckelverk. Den stämning man får på platsen är också viktig. Plus allround-servicen: bra information om verken, bra café och trevlig omgivning.
Ett museum som inte litar på sin egen samling, utan bygger upp en rekvisita i stället, gör ett misstag. Jag har varit på utställningar där man bara visat kopior – och de har inte varit bra.
YRR JÓNASDOTTÍR, intendent på Ystads konstmuseum:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Tate Modern i London. Ingången är fantastisk – man nästan rullar in i museet, man känner sig välkommen, det är gratis och den maffiga turbinhallen tar andan ur en. Det är häftigt med de stora konstmuseerna som verkligen har resurser.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Louisiana i Danmark är ett härligt utflyktsmål dit man kan ta alla, även de som inte brukar titta på konst. Det tråkiga är att det är dyrt: inte bara entréavgiften utan också café och butik
Vad är viktigt i ett bra museum?
Ett bra museum är en kombination av fungerande arkitektur, placering, en samling som presenteras på ett bra sätt och spännande aktuella utställningar som utmanar. Det är viktigt att besökaren känner sig välkommen, att informationen är lättbegriplig och personalen trevlig och kunnig.
Det är irriterande med museer som är byggda som arkitektoniska monument där arkitekturen tar över innehållet. Arken utanför Köpenhamn är ett exempel. Jag blir alltid på dåligt humör när jag åker dit.
STURE JOHANNESSON, konstnär:
Vilket är ditt favoritmuseum?
Favoritmuseum i Europa är Museum Abteiberg i Mönchengladbach. Byggnaden är ritad av österrikiske arkitekten Hans Hollein i tidig pre-postmodernistisk stil och innehåller många tidiga verk av välkända internationella konstnärer.
Vilket museum är bäst i Öresundsregionen?
Mjellby konstmuseum norr om Halmstad är mycket trevligt att besöka. Museet har nutida utställningar, samt en stor samling av surrealisterna i Halmstadsgruppen.
Vad är viktigt i ett bra museum?
Kunniga konsthallschefer och unga curators. Men om man vill vara riktigt säker på att museet ska bli dåligt: Anlita regeringens sakkunnige i museumsfrågor!

FAKTA/Från slott till konstkatedral

Så började det: Under antiken förvarades skattsamlingarna i templen och fram till 1800-talet låg de få museerna inuti palats och slott. Men i 1700-talets Frankrike började det hända – man byggde de första museerna – pampiga och palatslika. Idén spred sig till andra europeiska länder.
Förebilderna: På 1950-talet kom både Louisiana i Danmark och Frank Lloyd Wrights Guggenheim i New York. Dessa två blev modeller för internationellt museibyggande – de är både institutioner och iögonfallande arkitektur. 1977 stod Centre Pompidou klart i Paris. Med sin maskinlika yttre form utgjorde det slutet för museiarkitektur som underordnad konsten.
Bilbaoeffekten: Guggenheimmuseet i Bilbao, färdigt 1997, visar hur ett konstmuseum blir en utlösande faktor för ekonomiskt uppsving i en perifer stadsdel, en stad eller en hel region. Den amerikanske arkitekten Frank O. Gehrys Guggenheim Bilbao är ett monument i sig själv – som lockar en stor publik. Men kritikerna anser att museets former överskuggar konsten som ställs ut.
Gå till toppen