Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

MarieLouise Samuelsson: Det gäller att tillhöra rätt segment

Vem vill egentligen bli betraktad som ”ett segment”?

Europride i Stockholm innebär att vi återigen får höra att hbt-grupperna har blivit så väldigt intressanta som konsumenter, att de utgör ett köpstarkt så kallat segment. Det går rakt av att jämföra med hur man i medieoffentligheten, med samma ivriga tonfall, talar om äldre, främst 40-talister, vilka också framhålls som särdeles köpstarka och därför en intressant målgrupp.

Resonemangen ångar av välvilja, men undertexten är obehaglig, det är köpstyrkan som både definierar gruppen och liksom legitimerar närvaron i offentligheten.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen