Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

MarieLouise Samuelsson: Det gäller att tillhöra rätt segment

Vem vill egentligen bli betraktad som ”ett segment”?

Europride i Stockholm innebär att vi återigen får höra att hbt-grupperna har blivit så väldigt intressanta som konsumenter, att de utgör ett köpstarkt så kallat segment. Det går rakt av att jämföra med hur man i medieoffentligheten, med samma ivriga tonfall, talar om äldre, främst 40-talister, vilka också framhålls som särdeles köpstarka och därför en intressant målgrupp.

Resonemangen ångar av välvilja, men undertexten är obehaglig, det är köpstyrkan som både definierar gruppen och liksom legitimerar närvaron i offentligheten.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen