Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

Hög hastighet möjlig orsak till urspårning

Museitåget på Österlen kördes mycket för fort när loket i tisdags spårade ur på bron över riksväg 9 vid Brösarp. Det hävdar passagerare som Sydsvenskan varit i kontakt med.

Loket spårade ur på vägen till S:t Olof.Bild: Läsarbild: Henrik Östman
– Jag garanterar att farten var minst 60 kilometer i timman, säger Fredrik Regnander som med familj och vänner upplevde urspårningen.
Från föreningen Skånska järnvägar som driver museijärnvägen tillbakavisas påståenden om för hög hastighet.
– Det är inte rimligt att farten var så hög, säger Magnus Kroon som leder utredningen om olyc-kan. Tåget skulle skaka så mycket att föraren inte skulle tillåta den hastigheten.
Men enligt en annan passagerare, Lotta Carlsson som reste turen tillsammans med sina barn, var det framför allt tågets krängningar som gjorde henne bekymrad.
– Tåget hade fått upp en ordentlig fart i backen efter Brösarps station och de som stod på plattformarna mellan vagnarna fick hålla i sig rejält, berättar hon och uppskattar hastigheten till 70 kilometer i timman.
– Jag vet hur fort det går när jag kör bil i 30 och detta gick betydligt, betydligt snabbare.
Lotta Carlsson säger att turen blev obehaglig redan från start från Brösarps station eftersom tåget gick igång med vad hon beskriver som en rivstart.
Föreningen Skånska järnvägar har tillstånd från statliga myndigheten Järnvägsstyrelsen att både bedriva trafiken och sköta och ansvara för banan. Av tillståndet framgår att högsta hastighet får vara 40 kilometer i timmen.
Redan på tisdagen rapporterades olyckan till Järnvägsstyrelsen. Men även om myndighetens uppgift bland annat är att övervaka säkerheten på landets järnvägar, så kommer urspårningen inte att leda till vidare utredningar.
– Olyckor utreds bara om de är stora, säger Ann-Charlotte Annerberg på Järnvägsstyrelsen.
Skånska järnvägar fick i fjor förnyat tillstånd att bedriva trafik och sköta banan mellan Brösarp och S:t Olof. Tillståndet lämnades på de papper som föreningen lämnat in. Enligt Ann-Charlotte Annerberg har myndigheten inte tid att själv ge sig ut för att bedöma säkerheten.
Loket – eller lokomotorn – som spårade ur är av typen Z49 och byggt på 1940-talet. Det är konstruerat för en maxfart av 42 kilometer per timme.
– Lutar banan kan Z49:an dock gå hur fort som helst, säger järnvägshistorikern Lars-Olof Karlsson som inte tror att hastigheten kan ha varit så hög som 70 vid olyckstillfället.
– Det är lätt att bli blind på farten när man åker de här gamla grejerna.
Museijärnvägen skall enligt planen återuppta trafiken idag torsdag.
– Vi reparerar spåret men kör bara om vi bedömer att det är säkert, säger föreningens Magnus Kroon.
I Sydsvenskan i går skrev vi felaktigt att museitåget på Österlen går på smalspårig järnväg. Rätt är normalspårig järnväg.
Gå till toppen