Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Familj

Malmös Aida lämnar över

I 21 år var hon fast anställd som operasångerska i Malmö. Den 1 augusti fyller Karin Mang-Habashi i Malmö 70 år.

Operabranschen har förändrats upplever Karin Mang-Habashi. Förutom tuffare arbetsklimat är det vanligare att sjunga på originalspråket. Foto: Maria Dahlin
Rösten kanske inte har samma styrka som förr, men för övrigt känner hon sig ung.
– Till min stora förvåning fyller jag det jag fyller.
Hon ger fortfarande kyrkokonserter och även utomhuskonserter på favoritresemålet nära Alicante.
– Vi är mycket i Spanien, det har blivit ett nytt liv med musik och vänner och man mår bra av klimatet.
Efter en sjuveckorsvistelse där har hon nyss återvänt till Malmö, staden där hon på 1970-talet påbörjade vad som skulle bli 21 års fast anställning vid dåvarande Malmö stadsteater.
– Jag såg att de sökte en lyrisk dramatisk sopran till Malmö och sa till mig själv att den chansen vill jag ta. Att jag fick vara operasångerska i 21 år i Malmö är jag tacksam för idag.
När hon summerar åren i Malmö är samarbetet med dirigenten Gunnar Staern, rollerna i ”Aida” och ”Tosca”, samt Arbetets tv-sända önskekonserter med Sixten Nordström som konferencier, några axplock som har gjort varmt intryck på Karin Mang-Habashi.
Nu vill hon lämna över stafettpinnen genom sånglektionerna hon har med unga lovande talanger.
– Gardera alltid med ett yrke bredvid, säger jag till mina elever och det var samma råd mina föräldrar gav mig, berättar Karin Mang-Habashi, som förutom utbildningen på operaskolan och solosångsklassen i Stockholm har en musiklärarexamen och en kantorsexamen i bagaget.
Förutom åren på Malmöoperan – eller Malmö stadsteater som det alltid kommer att heta för Karin Mang-Habashi – har hon även gjort gästspel på operor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, och tillbringat nio år på Den Jyske Opera i Århus för några decennier sedan. Där fick hon leva ut sin kraftfulla sopranröst som Brunhilde och Sieglinde i ”Nibelungens Ring”.
Många stjärnor har passerat, bland annat mötte hon en ung José Carreras i Stockholm 1979.
– Han var en kille på frammarsch då. Han kommer till Malmö i höst, då ska jag våga tassa fram och se om han känner igen mig.
Det avlägsna bruset från Amiralsgatan letar sig in i lägenheten med högt till tak och stuckaturer. Ljudet ackompanjeras av mjuka toner från en cello som flyter ut från ett närliggande rum. Det är Nagi el-Habashi som spelar skalor.
– Vi träffades vid kaffeautomaten på musikhögskolan i Stockholm. Nagi, som spelade med filharmonikerna, hade spanat in mig och övertygade mig om att lyssna vid en cellokurs. Det ena gav det tredje och 1966 gifte vi oss.
Hon föddes i Småland och efter flytt till Trollhättan inleddes karriären. Detta genom att en kyrkoherde på orten insåg den då tolvåriga sångerskans potential.
– Han släpade med mig till vårdhem och ålderdomshem och sa ”Man ska sjunga för att glädja andra, inte för att få applåder för sin egen skull”.
Det mottot lever hon efter än idag.
– Många jag sjöng för låg för döden. Det var jättetufft för en tolvåring, men jag fick sådan uppskattning. Jag minns speciellt en farbror som sa: ”Så roligt att flickan kommer, för man hör vad hon sjunger”. Han hörde dåligt och därför lade jag på lite extra kol. Det är nog den bästa recensionen jag har fått.

Karin Mang-Habashi

Gör: Operasångare och sångpedagog.
Bor: I en fyra på Kungsgatan i Malmö.
Familj: Gift med Nagi el-Habashi, sonen Amir, 38 år. ”Och såklart min syster Sylvia Mang-Borenberg, sångpedagog från Ingelsta, som alltid har varit en stor hjälp.”
Aktuell: Fyller 70 år den 1 augusti.
Firar: Bortbjuden 1-2 augusti. I september blir det jubileumskonsert i Paulikyrkan.
Önskar sig: ”Målsättningen är att lära mig data, där har tiden sprungit ifrån mig. Jag har gått en kurs för skräckslagna pensionärer och ska köpa en dator till mig själv i födelsedagspresent.”
Gå till toppen