Kultur & Nöjen

Jakt på sex mystiska trummisar på Operan

De firade kortfilmsregissörerna Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson gör sin långfilmsdebut. Och de gör det i Malmö.

Vad är det som händer inne på operan? De senaste dagarna har lastbilar med rekvisita svärmat kring huset och i den stora lobbyn ekar ordergivning på engelska och franska.
Svaret är att Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson i ett svensk-franskt filmprojekt, med Malmöoperan som utgångspunkt, skapat en premiärnatt på operan på okänd plats i okänd tid.
– Idag har vi sextio statister med, de spelar operabesökare och har sina finaste kläder på sig, säger Jim Birmant, filmens franske producent.
Stora svarta skärmar täcker operans fönster. Och det är kanske inte bara för att skärma ute solljuset: hemlighetsmakeriet kring produktionen är stor. Tidigare har de i filmtidningen Swedish film berättat att ”Sound of Noise”, som är filmens arbetsnamn, kretsar kring polisen Warnebrings jakt på sex mystiska trummisar. Nu står de skånska regissörerna Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson mitt i ett virrvarr av assistenter, skådespelare och statister. Och de är strängt upptagna och förtegna.
Någon som däremot har tid är Jim Birmant. Han står precis innanför operans entré. I ett angränsande rum flockas specialinkallade statister kring en framdukad lunchbuffé. Snart är det dags för scenen där stadens grädda anländer till den stora premiärkvällen.
– Filmens centrala scen äger rum på operan. Här hittar stadens viktigaste personer och de är alla eniga om att musiken är fantastisk.
Några andra som gillar musik är filmens regissörer. Det har tagit arton år och ett antal kortfilmer innan det nu blivit dags för regissörsparet att göra långfilmsdebut. Film i Skåne och Svenska filminstitutet hör till finansiärerna, om ett år ska filmen vara klar för biografer och tv, i Sverige och utomlands.
I kortfilmer som Cannes-tävlande ”Music for One Apartment and Six Drummers” har Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson satt musiken i centrum. Under åren har mycket tid ägnats åt utrymmet mellan musik och oväsen, och när de två blir ett. Det tar de nu med sig till sin första långfilm.
– Ola och Johannes har alltid arbetat med musik och ljud. I den här produktionen är musiken inte bara central. Vi likställer ljud och bild, säger Jim Birmant.
Jaha, en musikal? Nej, istället beskriver Jim Birmant filmen som en helt ny form av film.
– Vi började med musiken. All musik är specialskriven för filmen av Magnus Börjeson. Det är opera, 80-tals hip-hop och punk. Det är inget sjungande och dansande i filmen, istället är musiken en del av själva handlingen.
En trappa upp, där rummet tjänar som kombinerad inspelningslokal, matsal och överläggningsrum, är det varmt. Visst gör solen utanför sitt till men rader av starka lampor petar upp temperaturen till en nivå som skulle göra den största badkrukan bland solbadarna i Västra hamnen att hoppa i det blå.
Samtidigt som statisterna börjar strömma upp för trappan mot de framdukade glasen som hör till scenen dukar filmteamet av teknikernas lunch och förvandlar rummet till platsen för en operapremiär.
– Ljud och musik är fascinerande. Det kan försätta publiken i en värld de aldrig sett. Det har Ola och Johannes utforskat länge i sina filmer och nu tar de det ett steg längre. Det handlar om att utforska en konstnärlig vision, säger Jim Birmant.
Och utforskandet fortsätter senare i augusti, och det lär inte bli vare sig mindre musik eller mindre storslaget. Då kommer nämligen teamet tillbaka för att filma med operans orkester.

Ola Simonsson och Johannes Stjärne Nilsson

Är båda födda 1969 i Lund.
Har tillsammans gjort ett stort antal kortfilmer.
Flera har vunnit fina priser, bland annat ”Bakom mahognybordet” från 1996 som fick pris för bästa kortfilm vid filmfestivalen i Toronto.
”Music for One Apartment and Six Drummers” från 2001 har vunnit ett trettiotal priser värden över, bland annat Bästa film vid Nordic Panorama 2001, Guldbagge för Bästa kortfilm 2001.
Den nominerades även till Bästa kortfilm vid festivalen i Cannes 2001.
Gå till toppen