Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Gratis inte tillräckligt gott för nätpirater

Fri musik är inte tillräckligt för att vinna över fildelarpirater. Det visar en ny brittisk undersökning som undersökt hur människor valde att konsumera rockgruppen Radioheads "In Rainbows". Trots att skivan kunde laddas ner gratis från gruppens webbsida valde ändå fler att tanka ner den via fildelningssidor som Pirate Bay.

Bild: Foto: Nelly Herzberg/Scanpix
Det är nätundersökningsföretaget Big Champagne som på uppdrag av brittiska MCPS-PRS Alliance, en sammanslutning av låtskrivare, musiker och publicister, tittat på hur människor valt att konsumera Radioheads senaste skiva "In Rainbows".
Den brittiska rockgruppen fick stor uppmärksamhet i höstas för att de två månader innan sitt fysiska skivsläpp erbjöd lyssnarna möjlighet att ladda ner musiken gratis. På Radioheads webbsida fick den som var intresserad av plattan själv välja om och hur mycket man var intresserad av att betala för den.
Trots det valde ändå fler att ladda ner skivan från ifrågasatta fildelningssidor som exempelvis svenska Pirate Bay. Enligt MCPS-PRS Alliance laddade fler än 2.3 miljoner ner "In Rainbows" illegalt enbart under de första fyra veckorna efter skivan lagts ut på internet. Det är fler än de som laddade ner den från Radioheads egen webbsida.
– Undersökningen visar tydligt hur svårt det är att förändra ett beteendemönster. Den visar också tydligt att det är på illegala fildelningssidor människor söker musik idag även om man är Radioheadfan, säger Martin Thörnqvist på The Swedish Model, en sammanslutning av sju svenska indiebolag som alla har en liberal inställning till fildelning.
Thörnqvist poängterar dock att man ska ta siffrorna med en nypa salt då en stor del av den illegala nedladdningen inte är så kallad aktivt konsumerande utan passivt - att människor laddar ner mängder av musik som de aldrig lyssnar på.
Mark Dennis, digital chef på Sony BMG, är av samma åsikt.
– Många som laddar ner illegalt plockar hejvilt. Det finns garanterat tusentals Radioheadskivor i datorer som aldrig någon har lyssnat på.
Enligt Mark Dennis är musikbranschens största utmaning de närmaste åren att bryta konsumenternas beteendemönster för att få dem att välja lagliga alternativ. Och det blir inte lätt.
– Det finns ingen enkel lösning men det kommer nya modeller hela tiden. Något det har snackats mycket om den senaste tiden är olika abonnemang. Det finns flera olika varianter som jag tror kommer dyka upp det kommande halvåret, säger Mark Dennis.
Han är inte främmande för att erbjuda musik gratis.
– Knepet är att reducera tröskeln för att använda tjänsten så mycket som möjligt. En lösning skulle kunna vara att tjänsten är gratis till en början men att man betalar för fler möjligheter och bättre kvalité. Det är viktigt att hitta rätt modell.
Martin Thörnqvist menar att lösningen är musiktjänster som helt enkelt är mer tilltalande för konsumenterna än de illegala fildelarsidorna.
– Nyckeln är att bygga en tjänst som är bättre. Det borde inte vara så svårt med tanke på hur dåliga sidor som Pirate Bay är informellt och metastrukturellt. De erbjuder överhuvudtaget ingen kontext eller sammanhang för musiken. Sådana saker som är musikbolagens profession.
Gå till toppen