Ekonomi

Logistiksatsning lyfter Landskrona

Den danska logistikkoncernen DSV:s storsatsning i Landskrona ger tusen nya jobb – stadens största etablering i modern tid.

LANDSKRONA. Kommunalrådet Torkild Strandberg (fp) sken som en sol när han presenterade satsningen i Landskronas stadshus.
– Detta kompenserar oss för över en tredjedel av alla jobb vi förlorat sedan 1990-talet. Utöver detta kommer etableringen att få en rad andra positiva följdeffekter, konstaterade kommunalrådet och lovade sätta fart på planerna att bygga 1 500 nya lägenheter.

DSV är förmodligen okänt för de flesta. Men koncernen har på senare år blivit en av Europas tre största och näst störst i Sverige i sin bransch. Koncernen har vuxit genom uppköp. Holländska åkeriet Frans Maas och DFDS åkeridel är några exempel på senare år.

DSV hade först funderat på att bygga ut i Helsingborg, där företaget idag finns på Ättekulla. Men stadens styrande gav olika besked om möjligheterna, avslöjade DSV:s svenske vd Henrik Holm.
– Det blev en vansklig dialog. Så vi började se oss om efter andra möjligheter. Landskrona gav oss ett helt annat bemötande. Och framför allt kunde staden erbjuda ett läge nära motorvägen.

Den nya anläggningen kommer att byggas mellan Landskronas nya station och E 6:an. Tomten är på 400000 kvadratmeter och såldes av kommunen för cirka 90 miljoner kronor. Anläggningen kommer att trafikeras av över tusen lastbilar om dygnet.
– Men det är trafik som redan rullar förbi på vägarna här utanför i dag, framhöll Henrik Holm och menade att miljöskäl talar för satsningen. – Vi sparar vi en miljon om året bara på de kilometer som vi i dag kör mellan motorvägen och Ättekulla i Helsingborg.

Enligt planen ska anläggningens första etapp börja byggas nästa höst, för att stå klar för inflyttning 2011. Ytan blir 74000 kvadratmeter och består av kontor, lager och distributionscentral. I en andra etapp växer anläggningen till 175000 kvadratmeter.

Personalbehovet i första etappen är sexhundra tjänstemän samt hundra terminalarbetare.

DSV:s enheter i Malmö och Helsingborg har i dag 230 respektive 450 anställda som måste börja pendla till Landskrona om de vill fortsätta i företaget.
– Vi ser helst att medarbetarna flyttar hit, det är alltid bättre att bo tätt på arbetsplatsen, förklarade Henrik Holm och såg fram emot visningsturer i samarbete med kommunen.

Personalen i Malmö och Helsingborg informerades i onsdags om flytten. Enligt lokalcheferna var reaktionerna mest positiva.
– De som absolut inte vill flytta med har två och ett halvt år på sig att söka andra jobb, konstaterade Malmöchefen Peter Möller. Han pendlar redan, från Köpenhamn till Malmö.
– Landskrona innebär bara tolv minuters längre körväg för mig. Så är det för många som bor utanför Malmö i dag. De som tågpendlar får närmare och enklare när vi flyttar hit, eftersom stationen här ligger på gångavstånd.

Och beskedet om den senaste satsningen välkomnas både i stadshus, hos fastighetsbolag och ute på gatorna.

Claes Nilsson, vd för det kommunala näringslivsbolaget, höll i de första kontakterna med DSV. Han är övertygad om att Landskronas mörka tid är förbi.
– Men vi har haft det tufft. Först försvann tekoföretagen, vilket drabbade kvinnorna.

Det var på 1970-talet. Men dråpslaget kom när varvet slaktades på 80-talet.
– Varvet hade 3 000 anställda. Det blev ett trauma för hela staden. Alla kände ju någon som jobbade där.

Claes Nilsson påpekar att varvet fortfarande finns, men som ett litet reparationsvarv med färre än hundra anställda.
– Största företaget här i dag är Haldex, med åttahundra anställda. Så DSV kan bli störst, med tusen anställda.

Det dröjer några år. Men redan bygget ger sysselsättning, påpekar Claes Nilsson.
– Tänk bara att gjuta bottenplattorna, det är ju hiskeliga mängder som krävs för 74 000 kvadratmeter.

På arbetsförmedlingen hälsar chefen Camilla Rejdvik Pålsson torsdagens besked med glädje. Fast bilden av Landskrona som krishärd med extrem arbetslöshet är redan passé.
– Vi ligger på fem procent enligt senaste veckans statistik. Det gäller arbetslösa och sysselsatta i program. Det motsvarar 1 315 personer – så visst, tusen nya jobb betyder mycket.

Siffrorna säger inte riktigt allt. Det finns en dold arbetskraftsreserv i kommunen, förklarar Rejdvik Pålsson. Många som inte bryr sig om att söka jobb har förmodligen invandrarbakgrund. Så en global logistikkoncern kan ge nya möjligheter, hoppas hon.
– Här finns stor språkkompetens. Den kanske kan bli användbar när man ska rekrytera chaufförer och kringpersonal.

Några som tidigt insåg Landskronas potential är fastighetsbolagen. Malmöföretaget Annehem har köpt upp hälften av husen vid gågatorna i centrum. På torsdagen kunde vd Peter Strand meddela att södra Sveriges största gymkedja Fitness 24 Seven och barnbutiken Toddler öppnar i Landskrona till hösten.
– Betydelsen av DSV:s satsning är enorm. Tusen jobb i Landskrona är lika stort som om Malmö skulle få sjutusen nya.

Etableringen kommer att göra det lättare att locka nya butiker till fastigheterna i centrum.
– Det var kämpigt för oss i början. H&M deklarerade att Landskrona behövde dem mer än de behövde Landskrona. Fast nu är de nöjda, när de märker att butikerna ligger över budget.

Ute på stan var de flesta på torsdagen ännu omedvetna om den nya storsatsningen. Men Filip Engström och Adam Olsson, båda 16 år och infödda Landskronabor, tyckte det lät toppen.
– Landskrona är en fin stad som vi gärna bor kvar i. Man har nära till havet.

Men butikslivet på gågatorna kändes inte komplett ännu för de unga herrarna. – H&M och Gina Tricot är inte direkt i vår smak. Det skulle behövas en klädbutik som MQ här också.
Gå till toppen