Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Helst vill Fanny Risberg göra allt

Om Fanny Risberg tvingades välja, skulle hon nog alldeles gå upp i sömmarna. Hon är kompositör, sångerska, skådespelerska. Nu är hon aktuell som drottning Blanka i ”Arn – Riket vid vägens slut”.

Ju svårare utmaningar desto bättre. Efter de senaste årens skådespelarinsatser vänder Fanny Risberg tillbaka till musiken.Bild: Foto: Kent Hult
Vi träffas på SF:s huvudkontor i gamla Filmstaden i Solna. En plats impregnerad av filmminnen och legender.
I det mjuka ljuset från stora fönster sitter en tokigt vacker, men skygg 33-åring.
– Som barn var jag helt hämningslös, men i fjortonårsåldern blev jag väldigt blyg, säger hon och tittar bortom mig. Nu är jag nog både och. Privat tycker jag inte om uppmärksamhet. Men när jag står på scenen och inte kan backa, har jag inga problem med att ta plats.
Fanny Risberg är i Sverige på tillfälligt avbrott. För fyra år sedan flyttade hon till Brighton för att gå på musikskola och blev kvar.
Hon trivs på den engelska sydkusten. Den gamla badorten har utvecklats till ett veritabelt musikcentrum, men den är fortfarande behändig i formatet och trygg och bra för ett litet barn, säger hon och syftar på sin sjuåriga dotter.
Fanny Risbergs liv började i Malmö. Hennes föräldrar gick båda på Scenskolan där, och även om familjen flyttade norrut fem år senare, försäkrar Fanny att hon fortfarande minns dambadet på Ribban och känslan av hav.
Hon var bara nitton år när hon debuterade med en Majakovskij­monolog på Uppsala stadsteater och Pistolteatern i Stockholm. Hon marknadsförde föreställningen genom att skicka ett kaxigt fax till pressen, kritikerna blev rent förälskade och hon spåddes en strålande framtid.
Men efter några år med roller på scen, tv och film förlorade Fanny gnistan. Och så småningom lämnade hon alltså allt och flyttade till England.
Många hade synpunkter. Hur kunde hon dra i väg så där just när hon var på väg att bli stjärna?
– Karriären kom nog i gång litet väl tidigt, säger hon filosofiskt medan hon gräver i handväskan efter sitt cerat. När jag nådde mina mål, stämde inte upplevelsen med min bild av hur det skulle vara. Men i musiken fanns lusten, där kände jag att jag hade mitt nav, och det ville jag utforska i lugn och ro.
I ett år gick hon på Brighton Institute of Modern Music. Där lärde hon sig litet om musikbranschen och mycket om hur man snickrar låtar.
– Vi jobbade med nya band hela tiden. Varje vecka skrev vi två tre nya låtar. Sedan framförde vi våra fantastiska alster, säger hon med mild ironi.
Så småningom började sångjobben droppa in. En singer- songwriterkarriär började ta form.
Men när SVT erbjöd henne en huvudroll i Peter Birros ”Upp till kamp”, kunde Fanny Risberg inte stå emot. Med rollen som den knoppande sångerskan Lena fick hon kombinera skådespeleriet och musiken och dessutom vada runt i det musikaliska 1960-tal som hon älskar. Det blev som en nytändning, en förälskelse på nytt, säger hon. Sedan kom rollen som Kung Knut Erikssons ampra drottning Cecilia Blanka som grädde på moset.
Två epoker, två starka kvinnoporträtt.
– Trettiotre är en bra ålder för en skådespelerska, säger hon. Uppgifterna är definitivt av en helt annan kaliber nu.
Men det närmaste halvåret finns inget utrymme för nya roller för Fanny Risberg. Nu ska hon koncentrera sig på att färdigställa sitt debutalbum. Idel eget material, en sorts folkpop som inte liknar någon annans, säger hon.
Hon har redan testat den internationella marknaden. I höstas reste hon Europa runt som förband till Mando Diao.
Kanske stannar hon i England ett tag till, kanske inte. Det viktigaste, säger hon, är att hon ställs inför nya utmaningar, ju svårare desto bättre.
– Processen att jobba med något som jag inte är säker på att klara av skapar lycka och glädje för mig. Jag tycker om att växa.

Fanny Risberg

Vem? Skådespelare, låtskrivare och artist, född 5 maj 1975 i Malmö.
Föräldrar: Angelica Lundqvist och Kenneth Risberg, båda skådespelare.
På bio: ”När Finbar försvann”, ”Ellinors bröllop”, Arn-filmerna.
På tv: Miranda i Shakespeares ”Stormen”, motvillig brud i ”För kärleks skull”, proggsångerskan Lena i ”Upp till kamp”.
På scenen: Majakovskijmonologen ”Med hjärtat i handen”, Nina i Tjechovs ”Måsen”, Olivia i Marianne Goldmans ”Cancerbalkongen”.
Gå till toppen