Kultur & Nöjen

Kalendern knökfull av jazz

Landsändans flitigaste jazzmusiker? Sätt ett par tangenter på Mattias Nilsson. Han har valt att livespela sig fram istället för att gå musikhögskolan.

Femton spelningar i månaden, minst, det senaste året. Mattias Nilsson har aldrig tid att öva längre, han har fullt upp.Bild: Foto: David Bergström
Varje månad i år har Malmöpianisten haft drygt femton spelningar och i augusti blir det ännu fler. Närmast ska han på torsdag lira på den egna jazzklubben The Way We Play på Adelgatan 2 i Malmö.
– Det viktigaste för mig är att musiken har feeling och kommunikation, förklarar Mattias Nilsson.
– Varje kväll vill jag få ut något oväntat, skapa något unikt. Och helst beröra någon med det jag spelar, ge lite kraft och positiv energi.
Mattias Nilsson, uppvuxen i Bjärred, odlar i den stora klassiska jazzpianotraditionen från förebilderna Art Tatum, Teddy Wilson, Oscar Peterson och Bill Evans. Han vill bygga spelet utifrån en stark och drivande vänsterhand, månar om melodierna och spelar gärna standardlåtar.
Däremot är Mattias Nilssons ”karriärväg” lite ovanlig såhär i 2000-talet. Han kom in på musikerlinjen på musikhögskolan, men tog sedan beslutet att inte börja där, utan i stället livespela sig fram.
– När man gått ut musikerlinjen efter fyra år får man ett papper på sin examen. Men det papperet säger inget om vad man egentligen kan, vad man kan prestera i den här verkligheten, på klubbarna.
– På ett jam hör man direkt vad en musiker går för och om det är någon man skulle vilja lira med. Och om man själv märker att man inte kan en låt smyger man hem och pluggar in den till nästa jam.
Fast tränat har inte Mattias Nilsson gjort på länge nu. Olika slags spelningar inför publik fyller hans kalender alldeles tillräckligt bra.
– Det har blivit svårare och svårare att sätta sig ned hemma och öva, ler han. Fast å andra sidan har jag lärt mig att betrakta mig själv utifrån och se vilka kvaliteter jag har och inte har. Ungefär som en manager.
Mattias Nilsson har blivit en jam-generator i Malmö. I oktober förra året drog han igång The Way We Play på Buddha Lounge på Djäknegatan, vilket betydde konsert och jamsession varje vecka. Senare under säsongen flyttades det hela till Adelgatan och bakades på med den nya klubben Get Down med inriktning på soul, funk, jazz och latin modell 70- och 80-tal.
Jazzkvällarna har alltså även givit utrymme åt en rad andra musiker.
– Det känns inte som om jag vill hitta ställen där jag själv kan spela hela tiden, säger Mattias Nilsson. I stället handlar det om att ett nytt spelställe ska fylla en funktion i stans jazzliv.
Jammen ger god utdelning i publik, men har inte direkt fått Mattias Nilssons plånbok att koka över. Belöningen ligger i musiken, Mattias överlevnad säkras av andra slags pianojobb.
Under hösten ska Mattias Nilsson bland annat turnera i Italien med Joe Spinaci Combo och spela två kvällar per vecka på hotell Hilton med trumpetaren och sångaren Niklas Fredin. Och så ska han trioförgylla Grand i Lund under jazzpartyt.
– Jag har skrivit en del tidigare, men annars inte fokuserat på att göra min egen musik, säger Mattias Nilsson. Det kräver mycket tid att hitta sin egen röst. Jag skulle vilja göra en platta också, gärna en dubbel med både ett solo­album och en trioplatta.
Gå till toppen