
GYLLEBO. Avstängningen gäller sträckan S:t Olof–Gärsnäs och påverkar inte den
övriga trafiken på sträckan mellan Brösarp och S:t Olof, meddelar Lars
Gunnar Branås från Skånska Järnvägar.
Skånska Järnvägar, som driver museijärnvägen, tycker inte att
dubbelurspårningarna är så allvarliga.
– Det här är ingen stor händelse, det är ungefär ett likadant missöde som om
du får punktering på din bil, säger Lars-Gunnar Branås.
Allt började vid 18-tiden igår när veterantåget var på väg till Tomelilla.
Norr om Gyllebo gick plötsligt ett hjulpar av rälsen och två vagnar på det sju
vagnar långa tåget spårade ur. De två liggvagnarna välte aldrig utan ställde
sig snyggt och prydligt bredvid rälsen. Ingen av de cirka 40 passagerarna
som var ombord skadades.
De havererade vagnarna kopplades bort och resan mot Tomelilla återupptogs.
Men man kom inte så långt. Vid Östra Vemmerlöv, ungefär två kilometer ifrån
den första olycksplatsen, spårade loket och ytterligare någon vagn ur.
Varför inträffar två urspårningar på så kort tid?
– Det vet jag inte, vi måste utreda det först, säger Branås som själv var med
som passagerare ombord.
Kan det vara så att de 28 meter långa vagnarna var för tunga för er bana?
– Vi kan inte ge några svar nu, men i kombination med det myckna regnandet och
dåliga slipers kan det vara en orsak, ja, men det är bara spekulationer.
Jan-Olof Gustafsson, räddningsledare vid räddningstjänsten i Ystad, är mycket
kritisk till Skånska Järnvägars agerande.
– Hade jag fått bestämma hade lokföraren inte fått åka iväg efter den första
urspårningen. Spåret är mycket dåligt, inte alls anpassat för de här tunga
tågen. Och det finns knappt någon banvall, bara grus och mossa, säger han.
Polisen upprättade på söndagskvällen en anmälan om framkallande av fara för
annan:
– De slipers som järnvägen är fäst vid bedöms vara i så dåligt skick så jag
vill få det utrett, säger Stellan Andersson, inre befäl vid polisen i Ystad.
Dessutom ska Järnvägsstyrelsen, som ansvarar för tillstånd att bedriva
järnvägstrafik, diskutera händelserna på ett extra möte på måndagen.
– Jag är oroad över att det sker två urspårningar så snart inpå varandra,
säger Folke Bark vid Järnvägsstyrelsens säkerhetsjour.