Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Design – både snyggt och lönsamt

Snygg design säljer. Men modern industridesign handlar inte bara om estetiska värden. Snabbväxande teknikkonsultföretaget Scalae i Dalby industriföretag som Alfa Laval, Tetra Pak och Haldex.

"Det är marknaden, det vill säga köparna, som avgör vad som är god eller dålig design. God design är helt enkelt produkter som säljer", säger Scalaes grundare och marknadschef Peter Arndt.Bild: Foto: Tom Willhammar
DALBY. – Det är marknaden, det vill säga köparna, som avgör vad som är god eller dålig design. God design är helt enkelt produkter som säljer. Apples Ipod och Iphone är skolexempel på lyckad industridesign som går hand i hand med stora försäljningsframgångar, säger Scalaes grundare och marknadschef Peter Arndt.
Scalae betyder stege på latin. Företaget grundades 2005 av Peter Arndt och nuvarande affärsutvecklingschefen Anders Cederberg.
Konkurrenter är främst andra mindre teknikkonsulter, men även konsultjättar som Epsilon
På Scalae arbetar industridesigners tillsammans med produktutvecklare och affärsidén är att hjälpa kunder att utveckla idéer till färdiga produkter.
Förpackningsjätten Tetra Pak, Alfa Laval, fordonsunderleverantören Haldex och verkstadsföretaget Sandvik Rock Processing tillhör kundkretsen.
Utvecklings- och designuppdragen varierar kraftigt. Gängrensare, sensorer som mäter bromsslitage och friskluftsaggregat för operationssalar är exempel på industriprodukter Scalae utvecklat och designat.
– Arbetstiden från idé till tillverkningsfärdig produkt varierar kraftigt. Men som snabbast har vi tagit fram en färdig produkt på tre månader, säger Peter Arndt.
Scalaes omsättning har närmast fördubblats, från 11 miljoner till 20 miljoner kronor, senaste året.
Även personalstyrkan har fördubblats sedan ifjor, från 15 till 30 anställda. Vinsten för helåret 2007 landade på 1 miljon kronor, motsvarande 5 procent av omsättningen.
– Resultatet skulle kunna vara betydligt högre, men under året har vi investerat i ett nytt medicintekniskt kvalitetssystem, vilket drog ned vinsten, säger Peter Arndt.
Nästa år siktar Scalae på att växa till 40–45 anställda.
– Vi har precis öppnat ett kontor i Ängelholm där det kommer att arbeta ett tiotal personer vid årsskiftet. Samtidigt planerar vi att växa i Köpenhamn, då den danska medicinteknikbranschen blir en allt viktigare kund, säger Peter Arndt.
Drömprojektet för Peter Arndt är dock långt ifrån de normala industridesignsuppdragen.
– Det är att designa riktigt praktiska produkter för barn och småbarnsföräldrar. Som nybliven förälder slås jag av hur illa utformade många av dagens produkter för barn är. Visst går det att designa både exempelvis snyggare och mer praktiska nappflaskor och matskålar, säger han.

Scalae AB

Verksamhet: Teknikkonsult­företag.
Omsättning (2007): 20 miljoner kronor.
Res före skatt (2007): 1 miljon kronor.
Anställda: 30.
Kontor: Dalby (huvudkontor), Ängelholm och Köpenhamn.
Ägare: Peter Arndt (50 procent) och Anders Cederberg (50 procent).

Industridesign sedan slutet av 1800-talet

Industridesign går hand i hand med industrialismens födelse och utveckling, alltså sedan slutet av 1800-talet.

I samband med industrialismens genombrott blev det möjligt att masstillverka konsumentprodukter och designen blev därmed allt viktigare vid marknadsföringen och försäljningen av produkterna.

Från början formgavs produkterna oftast av företagets egna ingenjörer, men i takt med konsumtionssamhällets utbredning behövdes en ny yrkesroll där teknikern och formgivaren kunde förenas i en och samma person.

Det blev därför allt vanligare att tillverkarna anlitade externa och specialiserade designers eller designföretag.

En av de första produktdesigner som inte var ingenjör från början var tyska arkitekten Peter Behrens som 1907 började formge hushållsprodukter åt industrijätten AEG (Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschafprodukter).

Coca-colaflaskan, som ritades av den svenskamerikanske glasingenjören Alexander Samuelsson 1915, är ett tydligt exempel på en tidig framgångsrik produktdesign som hållit sig ända tills idag.

Även svenska företag var tidigt ute med att anlita arkitekter och konstnärer för formgivningen av sina produkter. Ragnar Östberg skapade 1910 den välkända gula postlådan i form av ett hus som först på 1960-talet byttes ut mot en ny modell.

LM Ericssons storsäljande bakelittelefon från 1931 formgavs av den norske konstnären Jean Heiberg.

Skiftnyckeln, som utvecklades av Johan Petter Johansson och som erhöll patent för den 1892, är ett annat exempel på framgångsrik svensk industridesign.

I Sverige fanns fram till 1970-talet ingen regelrätt designskola. Svenska designers gick istället sina egna vägar. Sigvard Bernadotte, formgivare för bland Georg Jensen och Nilsjohan, var från början silversmed medan Sixten Sason, som formgav ”Ur-Saaben” 1946, var i grunden tecknare.

Numera finns det flera utbildningar för blivande industridesigners vid svenska högskolor och universitet, bland annat på Tekniska högskolan i Lund och Malmö högskola.

Källa: Wikipedia

Gå till toppen