Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Väktare kan få alkotesta förare i hamnarna

Justitieminister Beatrice Ask (m) vill låta väktare göra alkotester i svenska hamnar och ge dem polisiära befogenheter.

Därmed går hon ett steg längre än förslaget i den utredning som presenteras idag.
– Min grundinställning är att vi måste hindra folk att köra av färjor i fyllan och riskera liv och lem för andra, säger Beatrice Ask.
Beatrice Ask medger samtidigt att det ”inte är helt okontroversiellt” att ge polisiära befogenheter till privata företag.
– Men det finns situationer när detta är nödvändigt och därför måste vi ta fram regler.
Det är förre justitieombudsmannen Nils-Olof Berggren som utrett möjligheten att engagera väktare för nykterhetskontroller inom hamnområden. Bakgrunden var ett stort politiskt tryck från riksdagen sedan Rikspolis­styrelsen i höstas sa nej till att låta väktare i Ystad kontrollera trafiken från färjorna.
Orsaken till stoppet var att lagen hindrar andra än polismän att utföra alkotesterna.
När Nils-Olof Berggren idag presenterar sitt lagförslag föreslår han en tre­årig försöksperiod där väktare tillåts göra kontroller men under polisens överinseende.
– Det skall finnas minst en polis på plats på hamnplanen, säger han. Väktarnas enda befogenhet blir att stoppa bilister och be dem blåsa. Är det någon som vägrar får polisen ta över.
Nils-Olof Berggrens tankar delas av Thomas Modigh, chef för trafikpolisenhet Malmö som bland annat kontrollerar nykterheten i södra Skånes hamnar. Polisen har monopol på att bruka våld och om det monopolet bryts uppstår risk för missförstånd, anser han.
– Jag har ingenting emot att fler kontrollerar nykterheten men polis måste vara på plats om det skall tillgripas tvångsåtgärder.
Frågan om väktare i hamnarna väcktes av Ystads kommun efter en tragisk olycka för fyra år sedan. En berusad lastbilschaufför som kom in i landet via Polenfärjan körde ihjäl fem personer under en vansinnesfärd på E 65:an. Med den lokala polisens välsignelse lät kommunen alkotesta förare på samtliga ankommande färjor.
Under de sju månader som kontrollerna pågick hindrades 133 berusade förare från att köra in i landet.
Ystad hamns säkerhetsansvarige Lennart Lindgren välkomnar ett nytt lagförslag.
– Kontrollerna behövs, säger han. Det var förvånande att rattfylleriet fortsatte trots att vi hade kontroller vid varje ankomst.
Malmös och Helsingborgs hamnar kommer dock inte att utnyttja möjligheten att hyra in väktare.
– Att genomföra kontroller är en myndighetsutövning som vi överlåter på myndigheterna, säger Lars Karlsson, vd för Copenhagen Malmö Port. Vi har alkomätare ombord på färjorna och skulle någon chaufför vara onykter får han hjälp med att köra i land och parkera fordonet.
Thomas Modigh säger att polisen varje vecka gör kontroller i de skånska hamnarna.
– I förra veckan tog vi två chaufförer för rattfylleri vid färjeterminalen i Malmö.
Gå till toppen