Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Produktplacering i film ökar snabbt

En shoppingtur i en utvald butik eller en inzoomad logga. Produktplacering i film blir ett allt vanligare marknadsföringsknep. Senaste exmplet är Wall-E.

Apple har placerat både dator och Ipod i Wall-E.Bild: Foto: Pixar
Senast i raden av filmer som anklagats för allt för omfattande smygreklam är ”Wall-E”. ”Wall-E” förväntas bli en kassasuccé för produktionsbolaget Pixar, och kanske även för Apple.
Den animerade filmen, som handlar om en ensam robot, innehåller bland annat datorföretagets storförsäljande Ipod samt identiska ljud och liknande design som företagets Mac-dator.
Produktplacering är inget nytt, men utvecklingen har gått snabbt. När filmen ”E. T” hade premiär i början på 80-talet krävde regissören Steven Spielberg endast ett par lådor chokladtäckta jordnötter till filmteamet, för att godismärket Reese’s Pieces skulle få sitt namn nämnt. Idag är produktplacering en industri värd miljarder.
– Reklam i film har gått från att vara ett kreativt sätt att få in sponsorer i filmen till att vara big business, säger Mats Urde, ekonomidoktor i varumärkesstrategi vid Lunds universitet.
– Man produktplacerar skickligare och mer effektfullt idag. Dessutom börjar gränserna mellan konst, media och reklam suddas ut. Ett dataspel som följer en framgångsrik film kan lika gärna vara en film skapad för ett framgångsrikt dataspel.
Att Apple-produkter syns i ”Wall-E”, en film som i hög grad riktar sig till barn ser Mats Urde som ett exempel på hur gränserna hela tiden flyttas fram. Han menar även att publiken successivt vänjer sig vid kommersialiseringen.
– Mer och mer inkräktas vårt gemensamma rum när vi på detta sätt exponeras av reklam. Produktplacering är tveklöst ett effektivt sätt att nå ut med ett budskap, men för att kunna påverka utvecklingen måste barn och föräldrar reagera mot den här reklamen. Sen kan man tycka att det krävs vett och omdöme av företag, särskilt av Pixars samarbetspartner Disney, ett företag som traditionellt står för kvalité.
Apple är ett företag som säger sig varken ta betalt eller betala för reklamvärdet, vilket kan förklara deras mediala uppmärksamhet. De har istället som policy att låna ut sina produkter till tv- och filmproduktioner.
– Är ett märke tillräckligt starkt behöver företagen inte betala för exponeringen. Frågan är om vi som mediekonsumenter är tillräckligt starka för att sätta ett pris på vår egen tid och uppmärksamhet, säger Mats Urde.

Sex and the City

Filmen som bygger på den populära tv-serien vann i år priset ”the film whore award”. Det var webmagasinet Brandchannel som tilldelade ”SATC” det tveksamt ärofyllda priset för att ha varit den film som sålt flest reklamplatser. Så många som 67 företag syns eller nämns och ”klädkriget”, då designers konkurrerade om att associeras med fashionistan Carrie och hennes vänner, ledde till över 280 klädbyten för de fyra New York-karaktärerna.
James Bond
Filmerna om agent 007 var tidigare herre på täppan när det gällde produktplaceringar. Det tillhör handlingen att James Bond är selektiv med vilken bil han kör och endast skålar i vissa spritmärken, men lanseringen av en produkt kan också innebära att man får rucka på realismen.
I filmen ”Casino Royal” från 2006 lyckades klockföretaget Omega få in två olika ur i en enda scen. I början av scenen syns ett ur med svart amband på Daniel Craigs handled, och i slutet en annan modell med silverfärgat band.
När det inte går så bra...
Sony TriStar fick 1996 betala Reebok 10 miljoner dollar i skadestånd för ett bortklipp i filmen ”Jerry Maguire”. Bakom huvudrollsinnehavaren Tom Cruise skulle produkter med företagets logga synas samtidigt som han argumenterade för deras sak. En olycklig klippning i scenen ledde dock till att det enda som blev kvar om märket var Cuba Gooding Jr:s replik ”Those useless Reeboks”.
Gå till toppen