Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

En försmak av nästa Saab

På utsidan är den elegant och stilren. På insidan är den en försmak – av nästa Saab 9-5 ... Opel Insignia – efterträdaren till Vectra – byggs på General Motors nya så kallade Epsilon II-plattform.

SKAGEN. Den bildar också grundstomme i nya Saab 9-5, som ska vara klar nästa år och byggas i Opels hemstad Rüsselsheim, som vann kampen med Trollhättan om Insignia och 9-5.
9-5 får ett något längre axelavstånd än sitt tyska syskon. Det bör ge baksätespassagerarna bättre plats än i Insignia, för trots att den är 22 centimeter längre än Vectra och att framstolen går att skjuta 28 centimeter är det rätt trångt där bak.
Designen – som ska föra tankarna till dyrare modeller – har gjort Insignia en centimeter lägre än Vectra. Det gör att en fullvuxen får svårt sitta rakt där bak.
Fram däremot är utrymmen, komfort och förarmiljö utmärkta.
Till det yttre kan man förledas tro att Opel vill ”göra en Audi”, det vill säga samma klassresa från alldaglig vardagsbil till en lite lyxigare nivå som Mercedes och BMW.
– Nej, det ska vi inte även om vi är stolta över den bil vi gjort och att vi har bäst teknologi i klassen, säger Andreas Börner, produktchef för Opels stora och mellanstora bilar.
– Visst finns risken att folk tror att Insignia är dyrare än den är, eftersom den är snygg och ser dyr ut, men faktum är att priserna på dem är i nivå med Vectra och ska matcha Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Renault Laguna, Citroën C5, Peugeot 407 och andra. Insignia ska vara en bil som vanligt folk ska ha råd med.
I Sverige ska prislapparna på Insignia börja på drygt 200 000 för enklaste Insignia 1,8/140 hk, upp till drygt 300 000 för 2,8T V6/260 hk med fyrhjulsdrift som standard.
Under vår testvecka i danska Tannis häromveckan fick vi bara köra tvålitersturbon på 220 hk med och utan fyrhjulsdrift. Dessutom eco­Flex, en snåldiesel som ska släppa ut 137 gram CO2/km. Eco­Flex, bl a utrustad med lättrullande däck, var dock en ofärdig förseriebil, så den får vi återkomma till.
Snåldieseln ska tillsammans med de etanol­anpassade bensinare, som enligt Andreas Börner kommer i Insignia, se till att Opel är med i miljöbilsracet.
Men resan mot EU:s utsläppsmål är fortfarande lång för Opel och andra tyska märken ...
Opel Insignia ska även lanseras som Saturn Insignia i USA och Buick Insignia i Kina.

KÖRD Opel Insignia 2,0T AWD

Pris: 256 900 kr, fast kostnad som tjänstebil vid 55 procent marginalskatt 1 991 kr/mån; fordonsskatt 2 085 kr/år.
Garantier: Nybil två år, vagnskada tre år, rost tolv år.
Standard: Dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram, takkrockgardin, antisladd med antispinn, låsningsfria bromsar, fem nackskydd och trepunktsbälten, bältespåminnare, Isofix för barnstol bak, klimatanläggning, färddator, farthållare, elfönsterhissar, elspeglar, radio/cd, m m.
Teknik: Fyrcylindrig bensinmotor 2,0 liter/1 998 ccm; effekt 220 hk/162 kW vid 5 300 varv/minut; 16 ventiler; max vridmoment 350 Nm vid 2 000-4 000 varv/minut; framhjulsdrift; ventilerade skivbromsar fram; servostyrning; sexstegad manuell växellåda; sexstegad automatlåda tillval 15 000 kr.
Mått och vikt: Längd 483 cm, bredd 185,6 cm, höjd 149,8 cm, axelavstånd 273,7 cm, spårvidd fram/bak 158,5/158,7; tjänstevikt 1 503 kilo, maxlast ca 500 kilo; femsitsig; fyra dörrar; bagage min/max 520/1 465 liter; däck 225/55R17.
Säkerhet: Ej krocktestad.
Miljö: Förbrukning 0,92 liter/mil, koldioxid 215 gram/km.
Prestanda: Toppfart 240 km/tim; 0–100 km/tim 7,9 sek.
Övrigt: Nya Insignia finns även som 1,8/140 hk för 202 900 kr, 1,6/180 hk för 244 900 kr, 2,8T V6 AWD/260 hk för 312 900 kr, samt dieslarna 2,0 CDTI/130 hk för 240 900 kr, 2,0 CDTI/160 hk för 252 900 kr och 2,0 CDTI AWD/190 hk för 261 900 kr; kommer även för etanol och som ecoFlex 160 hk diesel; kombi + 8 000 kr, visas nu i Paris.
Gå till toppen