Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

"Det var en enorm utmaning"

Tobias Ollén växte upp i en kulturellt präglad Malmöfamilj och var aktiv barnskådespelare på legendariska Studioteatern. Några tankar på ett kreativt yrke fanns inte. Ändå hoppade han av ekonomutbildningen i Lund och valde producentrollen.

"När jag växte upp såg jag och min familj i princip allt som gick på teatrarna i Malmö, säger Tobias Ollén. Men film är lika roligt och jag är redan i gång med nästa långfilmsprojekt som delvis ska göras utomlands".Bild: Foto: Johan Karlström Andebratt
I fredags hade ”Kärlek 3000” premiär, Tobias Olléns debut som långfilmsproducent.
– Det är intressant att flera av mina gamla kamrater från Studioteatern i dag arbetar inom teater och musik, säger Tobias Ollén. Då ville jag absolut inte satsa på den grejen men jag har senare förstått att åren med amatörteatern betydde jättemycket.
Under Lundatiden där litteraturvetenskap avlöste ekonomistudierna drev han ändå både teaterprojekt och inte minst ekonomernas spex som kunde flytta in på Lunds stads­teater med en ensemble på upp till hundra personer.
Senare gick Tobias Ollén den tvååriga producentutbildningen på den inom filmbranschen välrenommerade folkhögskolan i Kalix med både regi- och fotolinjer.
Det var också där i samband med ansökningsintervjuerna som han mötte Iranfödde filmaren Shahriyar Latifzadeh, manusförfattare, regissör och huvudrollsinnehavare i ”Kärlek 3000”.
Ollén blev antagen i Kalix medan Latifzadeh fick åka därifrån och gick senare regiutbildningen vid Filmhögskolan i Göteborg. 2007 fick han Bo Widerberg-stipendiet på Lilla Filmfestivalen i Båstad, där examensfilmen ”Kärlek 2000” visades.
Av en tillfällighet återförenades Tobias Ollén och Shahriyar Latifzadeh i Stockholm.
Olléns produktionsbolag Stollywood hade producerat ett antal reklamfilmer, bland annat för Ica, Dux och inte minst en lite ovanlig om MFF 2003.
– Shahriayr hade manuset till ”Kärlek 3000” färdigt och letade efter en producent, säger Ollén. Jag längtade efter att jobba med spelfilm och blev omedelbart förtjust i den lite naiva, mysiga kärlekssagan om killars svårigheter att närma sig tjejer. Jag har alltid gillat filmer om mänskliga relationer. Särskilt de där små historierna som man han hitta i vardagen.
Något produktionskontor fanns inte utan de två satt i stället i dagar på Kulturhuset i Stockholm och diskuterade hur filmen skulle göras. Hur skulle den se ut?
Båda var inne på att frångå det realistiska bildberättandet som ofta dominerar svensk film. De sökte sig i stället dels mot en förhöjd spelstil, dels ett bildberättande med en ovanligt rik färgpalett.
– Att regissören också spelar en huvudroll var ibland lite besvärligt, säger Tobias Ollén. Men Shahriyar har ett kroppsspråk som passar den här karaktären bättre än om man skulle ha valt exempelvis Alexander Skarsgård eller någon annan i hans generation.
Det som framför allt skiljer ”Kärlek 3000” från majoriteten svenska filmer är att den producerats helt utan ekonomiskt stöd från Svenska filminstitutet och andra bidragsgivare.
Tjugo miljoner kronor brukar ofta nämnas som en rätt vanlig budget för en normalstor svensk film.
– Vi gjorde ”Kärlek 3000” för en tiondel av det, säger Tobias Ollén. Det var en enorm utmaning att hitta privata finansiärer och faktiskt upptäcka att det gick.

Relaterat

Gå till toppen