Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Fildelning med visioner

I debatten om upphovsrätt och fildelning har det saknats en bok som tar upp historiska och filosofiska aspekter av frågorna. Johan Söderbergs ”Allt mitt är ditt” fyller det tomrummet, konstaterar Anders Mildner.

Allt mitt är ditt. Fildelning, upphovsrätt och försörjning

Author: Johan Söderberg. Publisher: Atlas.. PublishYear: 2008.
Drygt en miljon svenskar laddar hem musik, filmer och datorspel från internet. Fildelningssajten Pirate Bay är en av de mest populära källorna. Arkiv: Nelly Herzberg 2008
Läser man tidningarna verkar det så enkelt.
På den ena sidan står piraterna. De vill att allt ska vara gratis.
På den andra sidan står nöjesbranschen. Den vill att artister och filmskapare ska få betalt för sitt arbete.
Ja, så där har det sett ut i åtta års tid. Dag efter dag, månad efter månad, år efter år har medierna med hyfsat stor framgång lyckats dölja att immaterialrätten antagligen är vår tids mest komplicerade och komplexa politiska fråga.
Antagligen har ingen varit mer tacksam för detta än politikerna, som därmed också har tillåtits vela fram och tillbaka utan att någon egentligen letat djupare efter vilka ideologiska resonemang som dolt sig bakom deras flipp-floppande ställningstagande. Under förra valvakan var till exempel i stort sett samtliga partier som röstat igenom de skärpta upphovsrättslagarna plötsligt djupt skeptiska och lovade i direktsänd tv att lagarna skulle ”ses över” – bara för att släppa frågan så fort som valet var över.
Naturligtvis. Det är ju som bekant inte helt oproblematiskt att ”se över” direktiv från EU, som vi förbundit oss att följa.
Nu har pendeln börjat svänga igen, bland annat i samband med förslagen om att stänga av fildelare från internet. Men finns det då några ideologiska skiljelinjer i upphovsrättsfrågan? Eller handlar debatten alltid bara om en enda sak: det aktuella opinionsläget?
I nya boken ”Allt mitt är ditt”, slänger Johan Söderberg in en fackla från vänster i den mer ideologiskt betonade upphovsrättsdebatten. Tanken är ungefär att både nätpirater och kulturindustri egentligen delar en marknadsliberal grundsyn. Ser man bortom denna – och letar efter orsaker att kasta dagens immaterialrätt över bord, skulle man kunna hitta en ny vision för en ny vänster.
För att komma fram till den ideologiska diskussionen tvingas Johan Söderberg ta allt från början och redogöra för immaterialrättens uppkomst ur ett historiskt och filosofiskt perspektiv. Därefter diskuterar han hackerkulturen, fri mjukvara, deltagandekultur och alternativa licenser (som General Public License och Creative Commons) innan boken landar i slutsatsen att det bortom immaterialrätten inte bara hägrar andra möjligheter att skapa och tillägna sig kultur, utan faktiskt också en annat sorts samhälle.
”Vänsteroppositionen mot en marknad i information är ett återuppvaknande för ett mer visionärt ifrågasättande av marknadssamhället som sådant. Vad som börjar ta form i det socialistiska, upphovsrättskritiska lägret är en tanke som är så främmande för vår tid att den ännu inte låter sig uttalas”, skriver Söderberg.
Och det säger väl kanske sig självt att resonemanget kring en sådan tanke lätt kan få tämligen vaga konturer.
”Allt mitt är ditt” vill vara en bok som ligger i framkant. Det gör möjligen att man får tillåta en del slängiga argument till förmån för visionerna. Men en stor del av den politiska diskussion som Söderberg för är alldeles för sluggerartad för att man ska kunna slappna av under framtidsspånandet. Generaliseringarna över vad ”fackföreningsrörelsen”, ”vänstern” eller ”nätpiraterna” står för är så pass grova att man ibland får svårt att ta argumentationen på allvar.
Och att säga att debatten ”har monopoliserats av högern till den grad att alla positioner kring immaterialrätten förenas i ett liberalt samförstånd” är inte så lite knepigt, särskilt eftersom bevisföringen för påståendet är att Timbro, Den Nya Välfärden och Neo har anlitat ett par av de mer profilerade bloggarna i diverse debatter och skrifter. Ändå fyller ”Allt mitt är ditt” på många sätt ett tomrum i debatten.
Det har saknats en bok som grundligt resonerar kring upphovsrätten och patenträtten från ett historiskt och filosofiskt perspektiv och kopplar dessa tankegångar till dagens framväxande deltagarkultur.
Visst, ”Allt mitt är ditt” är inte den bok som berättar allt (ett dilemma som man gång på gång under läsningen känner att författaren varit tvungen att brottas med – ämnet har ju en tendens att svälla ut åt alla håll när man väl börjat gå på djupet), men den är en möjlig startpunkt att förhålla sig till i en diskussion, oavsett från vilket politiskt håll man själv kommer. Och det är faktiskt mer än välkommet.
Gå till toppen