Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Manlig lärare gynnar elever mer

Svaga elever blir bättre med svaga lärare. Det visar en rapport som Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, har gjort. Men för att alla elever ska gynnas ska läraren helst vara man med goda ledaregenskaper.

Högstadielärare har allt sämre gymnasiebetyg, men enligt rapporten från IFAU spelar deras studieresultat mindre roll för elevers prestationer. Enligt rapporten kan lärare som har haft sämre inlärningsförmåga snarare få de svagare eleverna att prestera bättre i skolan.
– Det kan handla om att lika söker lika i klassrummet, säger Jonas Vlachos, forskare på IFAU.
Rapporten visar även att lärares ledarförmåga är betydligt viktigare för att lågpresterande elever ska nå målen än faktisk kunskap.
För högpresterande elever är det dock oviktigt. De visar bättre resultat med lärare som haft hög inlärningsförmåga och sämre när fallet är det omvända.
Även kön spelar roll i klassrummet. Kvinnliga lärare med bra betyg har en negativ effekt på pojkars studieresultat, medan manliga lärare med höga betyg gynnar både pojkar och flickor.
– Kanske är det så att män med höga betyg generellt inte söker sig till läraryrket, och de som ändå gör det brinner mer för sitt arbete, säger Jonas Vlachos.
Han tror även att skillnaderna kan bero på att högstadielärares betyg avspeglar olika egenskaper för män och kvinnor, samt att skolmiljön kan vara missgynnande för kvinnliga lärare.

Så gjordes rapporten

Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering (IFAU) har kommit fram till sina slutsatser i rapporten ”Hur lärares förmågor påverkar elevers studieresultat” genom att matcha elev- och lärarregister med information från centrala register. Högstadielärarnas förmågor har mätts via gymnasiebetyg. För de manliga lärarna har IFAU även utgått från IQ-test och ledarskapstest från Värnplikten. Nio kommuner har undersökts mellan 2003 och 2007. Varje elevs betyg har kopplats till ämne och vilken lärare som betygsatt. Mätningarna har konsekvent gjorts före påbörjad lärarutbildning.
Gå till toppen