Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur & Nöjen

Rekordvinst för bloggkungen

Bloggentreprenören Johan Larsson fortsätter framåt och uppåt. Första gången kan han ta ut en marknadsmässig heltidslön för sitt arbete.

Sörmlänningen Johan Larsson, 29, har på egen hand skapat en rad portaltjänster för bloggar. Mest känd är förmodligen söktjänsten knuff.se, ett slags Google för svenska bloggar.
Hans bolag Kopparnageln AB redovisade en omsättning på drygt en halv miljon under sitt första verksamhetsår, och ett resultat efter finansnetto på nästan en kvarts miljon kronor.
År två går det ännu bättre – det visar den helt färska årsredovisningen.
Omsättningen är nu uppe i över 800 000 kronor, medan resultatet är ungefär som förra året: en kvarts miljon kronor. Bolagets totala tillgångar har således ökat rejält, och uppgår till nära 600 000 kronor. Intäkterna kommer till stor del från annonsering på hans sajter.
Johan Larsson kan själv för första gången ta ut en marknadsmässig heltidslön för sitt arbete, vilket han också gör: 375 000 har utbetalats, och till det kommer en mindre aktieutdelning. Kopparnageln AB äger Johan Larsson själv till hundra procent.
Så varför är Johan Larssons verksamhet viktig?
Genom sitt portalnätverk har Johan Larsson en unik kunskapsbas. Svenska bloggares vanor, ämnesval och geografiska placering är bara några av de saker de olika sajterna kartlägger. Söktjänsten knuff.se visar på sin förstasida vilka svenska tidningsartiklar eller blogginlägg som just nu är mest omdebatterade. Knuff.se fungerar således som ett slags nyhetsportal.
Martin Jönsson är medieanalytiker på Svenska Dagbladet och gästprofessor i journalistik vid Göteborgs universitet. Han har vid flera tillfällen lanserat Johan Larsson som en tänkbar vinnare av Stora journalistpriset i förnyarklassen.
– Bloggportaler arbetar med samma uppgifter och verktyg som journalister alltid gör. Urval och presentation, helt enkelt. Och det är en uppgift som sociala medier gör mer kreativt än traditionella medier, säger Martin Jönsson.
– Jag tror att det är en styrka för Johan Larsson att han är oberoende, och inte knuten till något större medium. Sedan fortsätter han att utveckla tilläggstjänster som är tekniskt delbara för andra bloggare. Han har hållit en enormt hög utvecklingstakt.
Sydsvenskan har sökt Johan Larsson för en kommentar, men han vill ogärna förekomma i medierna och tackar oftast nej till intervjuer.
Gå till toppen