Malmö

Cykeln går lika snabbt som bilen

Stigande bensinpriser fick 52-åriga Carina Stankovich att ändra sina pendlingsvanor. I dag tankar hon med müsli, grovt bröd och färskpressad apelsinjuice.

¿Det är ingen superracer direkt, men den är robust¿, säger Carina Stankovich om sin sjuväxlade cykel. Hon startar prick klockan 06 från Malmö.Bild: Foto: Pontus Tideman
MALMÖ.
– Och ibland en liten silla­bit!
Väckarklockan ringer 05.00 i lägenheten högst upp i en fastighet på Gamla Väster i Malmö. Då väntar en rejäl frukost – en förutsättning för att Carina Stanko­vich ska orka cykla de 1,6 milen till ­­ S:t Lars sjukhus i Lund.
Hon kliver i understället, går ut på balkongen och konstaterar att det är milt väder. Ylletröjan får stanna i garderoben i dag.
Carina Stankovich började cykelpendla i april förra året då hon hörde att bensinpriset kunde komma att stiga uppåt 20 kronor.
Hon verkar leva efter devisen att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder. Inte ens ett snöoväder har fått henne att låta cykeln vila.
– Det är jätteviktigt att klä sig rätt. Det tog ett tag att lära sig, säger hon och tar på sig ett par vindtäta byxor, en svart matchande jacka och ett par vattentäta gympaskor. Och så cykelhjälm förstås.
I ryggsäcken finns ett ombyte nerpackat. För säkerhets skull i plastpåsar om regnet skulle överraska.
När Carina Stankovich kliver ut genom porten klockan 06 möts hon av ett sömnigt Malmö upplyst av gatlampor. Det är få bilar på vägarna när hon susar iväg på sin blåa sjuväxlade cykel.
– Så här tidigt på morgonen behöver man inte bry sig så mycket om trafikregler.
Men hon behöver inte cykla många minuter innan hon kan rulla in på cykelvägen som leder ända fram till sjukhuset.
– Att det finns en bra cykelväg har varit avgörande för mig. Jag hade aldrig utsatt mig för riskerna det innebär att cykla på en landsväg.
Samma cykelväg, fram och tillbaka, dag efter dag. Tråkigt? Nej, meditativt, enligt Carina.
– Det är spännande att följa årstiderna. Och om man vill finns det mycket att roa sig med längs vägen.
Som att spana in rovfåglar på åkern eller tävla med sin egen skugga.
Det är tvågradigt i luften och blåser nio meter i sekunden den här morgonen. Åt rätt håll.
Carina Stankovich håller en snitthastighet på 20 kilometer i timmen. Hon parkerar cykeln utanför S:t Lars sjukhus i Lund 06.45.
– Det tog lika lång tid för mig från dörr till dörr när jag pendlade med bil. Då var jag tvungen att först cykla till Slottsstaden där jag hade parkering.
Innan arbetet som skötare i ett resursteam startar tar hon en ”kattatvätt” och byter till torra kläder.
Hon berättar att hon bara ser fördelar med att cykelpendla.
Genom att ta cykeln istället för bilen till jobbet besparar hon naturen ett utsläpp på runt 1,5 ton koldioxid om året.
Och förutom de dryga 2 000 kronor som hon kan lägga undan varje månad genom att inte ha bil så håller hon sig i form.
– Jag känner mig stark och frisk när jag cyklar. Efter ett tag har man fått upp ett behov så att kroppen längtar efter motionen.

Carina Stankovich

Ålder: 52 år.
Familj: Två söner, Totte 27 och Max 18.
Bor: I lägenhet på Gamla Väster, Malmö.
Yrke: Skötare inom psykiatrin.
Gillar: Bild och balett. ”Jag har arbetat som fotograf och började dansa balett när jag var 45 år.”
Ogillar: Dålig matkvalitet och osund djurhållning. Är vegetarian sedan ett år.
Cykeltips: Börja lugnt och helst när det är varmt och skönt väder. Lägg tid på att klä dig rätt.
FAKTA
100 000 cykelresor görs dagligen i Malmö. Lundaborna beräknas cykla sammanlagt 170 000 kilometer per dygn – lite mer än fyra varv runt jorden.
41 mil cykelväg ringlar sig runt i Malmö. Fem mil mer än Köpenhamn. Grannen Lund har 24 mil cykelväg.
7,5 procent av de vuxna cyklisterna i Malmö använder hjälm. I Lund är det färre, 6,6 procent. I Stockholm är motsvarande siffra drygt 68 procent.
22 000 personer cyklar till och från Lunds stadskärna varje dag.
1,3 miljoner ton kol­dioxid släpps ut i Malmö. Varje år. Ungefär hälften, 572 000 ton, står vägtrafiken för.
3 av 10 skåningar väljer bil även om resan är kortare än 1 kilometer.
Källa: Skånetrafiken, Malmö kommun, Lunds kommun.
Läs alla artiklar om: Cykelmalmö
Gå till toppen