Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Stort sug efter arbetskläder

Sveriges arbetsklädestillverkare har medvind – mitt i lågkonjunkturen.

Stockholm. Sveriges arbetsklädestillverkare har medvind – mitt i lågkonjunkturen. Blåkläder i Svenljunga tog nyligen hem beställningar värda 200 miljoner kronor.
– Vi ser en trend att arbetskläder går bra nu, säger Ola Toftegaard, vd för Sveriges Textil- och modeföretag (Teko) till TT.
Uppskattningsvis finns ett tiotal stora arbetsklädestillverkare i Sverige – bland dem Fristads, Tranemo textil och Blåkläder. Enligt Toftegaard signalerar de alla medvind.
– Sverige har varit ledande i Norden på arbetskläder under en tid nu. Och arbetskläderna säljer bra utomlands, de står för tio procent av klädexporten, säger han.
Detta trots att lågkonjunktur och finanskris har drabbat många bygg- och verkstadsbolag som ju är presumtiva köpare av arbetskläder. En förklaring kan vara de statliga satsningar på infrastruktur som ändå sker, säger Toftegaard.
På Blåkläder i Svenljunga är glädjen stor över de nya avtalen med byggjättarna Skanska och NCC som tillsammans är värda omkring 200 miljoner kronor över tre år.
– För oss är det jättestort. Det innebär en trygghet i dessa tider när vi märker att det är lugnare hos andra återförsäljare och kunder, säger Blåkläders vd Jan Wallberg till TT.
Ordern från NCC, som är en ny kund till Blåkläder, är på närmare 130 miljoner kronor och omfattar både kläder, skor och handskar till Sverige, Finland, Norge och Danmark. Skanska, som varit kund på Sverigemarknaden tidigare, har nu lagt till beställningar för Finland och Norge.
Ordrarna gäller i huvudsak så kallade varselkläder, det vill säga färgstarka plagg med reflexer som syns bra.
– De här stora bolagen tänker säkerhet, flera har nolltolerans för arbetsplatsolyckor, konstaterar Wallberg.
Gå till toppen