Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kävlinge

Hans uppdrag: Rädda Center Syd

Billiga butiker och nya märken – så ska Center Syd överleva och börja blomstra. "Jag kan inte nog betona hur viktigt Center Syd är för oss", säger Maarten Vermeulen.

”Vi vill göra Center Syd till en succé men det tar tid och det beror även på våra hyresgäster. De måste också anstränga sig. Vi måste bli ett lag”, säger Maarten Vermeulen – holländsk representant för ägarna som allt oftare har börjat hälsa på i Löddeköpinge.Bild: Foto: Håkan Röjder
Handel. Han är i Löddeköpinge igen för att träffa hyresgästerna. Han var här för en månad sedan och tänker komma tillbaka efter sommaren.
– Jag kände att det höll på att gå åt fel håll. Det är därför jag är här mycket mer nu. Inte för att jag är så bra, utan för att visa att vi bryr oss om Center Syd, säger Maarten Vermeulen.
Han har precis presenterat en handlingsplan för hyresgästerna. Vi har bokat tid med honom klockan elva och utanför konferensrummet står redan IcaMaxi och väntar på sin tur att ha möte med honom.
– För det första ska vi ta hand om de hyresgäster som finns. Få dem att stanna och trivas. Och det viktigaste för att uppnå det är kommunikation.
Maarten Vermeulen jobbar i vanliga fall i Holland och är Europachef på företaget Protego Real Estate Investors.
De tar hand om Nordic Retail Fund och dess fastighetsbestånd. Center Syd är det största av deras köpcenter i Sverige.
Det är lättare sagt än gjort att få hyresgästerna som idag finns i centret att bli nöjda.
– Det finns mycket frustration över det som har hänt. Under ombyggnaden förlorade hyresgästerna många kunder. Vi måste reda ut det först innan vi kan göra en nystart, säger han.
Ombyggnaden av Center Syd började 2007 och sedan var det byggkaos i nästan två år. Efteråt var det svårt att hitta nya hyresgäster. Speciellt svårt var det att hitta någon som kunde driva restaurangen i mitten på centret – foodcourten. Nu är den på plats, men hela är inte uthyrd och riktigt nöjd är inte Maarten Vermeulen:
– Vi känner att det inte är så mysigt att sitta i foodcourten. Det är alldeles för kallt till exempel.
När hyresgästerna är nöjda ska Center Syd marknadsföras. Huvudkonkurrenterna är Väla, Burlöv Centrum och Nova Lund.
– Vi måste betona skillnaden och utnyttja den till vår fördel, säger han.
Center Syd är inte Nova Lund med exklusiva butiker.
– Jag tror inte på dyra affärer just nu. Vilka märken går bra? Gina Tricot och Hennes & Mauritz går bra för att de är relativt billiga. Jag tror på billigare affärer.
Konkurrensen med Burlöv och Väla ska Center Syd möta genom unika affärer. Ett exempel är tyska skoaffären Deichmann som nyligen har öppnat på centret.
– De säljer väldigt bra. Det är det vi ska ha: märken som inte finns någon annanstans, säger Maarten Vermeulen.
När de är klara med en marknadsföringsstrategi gäller det att hitta nya hyresgäster till de tomma lokalerna. Ägarna har gjort en marknadsundersökning som visar att folk vill ha en presentbutik, en blomsteraffär och en optiker på Center Syd.
Sedan är det bara att köra.
– En god nyhet är att kommunen har en plan för hur vi ska marknadsföra oss tillsammans med de andra affärerna som finns runt omkring. Det kommer att göra Center Syd starkare, säger Maarten Vermeulen.

Fakta

NRF om miljön:
Om att åka bil och handla: ”Vårt upptagningsområde är stort. Bilen är tyvärr det enda sättet att ta sig till centret, men vi tittar alltid på kollektivtrafik när vi köper fastigheter.”
Om energiförbrukningen i centret: ”Snart ska alla våra shoppingcenter få märkningen Energy Performance Center. Den visar hur mycket energi centret förbrukar. Vi har också bytt till grön el – det kostar mer, men är bättre för miljön.”
Om sopsortering: ”Vi kommer att fokusera på sopsortering. Det sparar energi och det blir också billigare i längden.”
Nordic Retail Fund
Sverige: 52 handelscentrum i Sverige, varav Center Syd är störst. I Skåne finns Rosengård scentrum.
Finland: 3 köpcenter i Finland, av vilka Kamppi i Helsingfors är det största i NRF:s bestånd.
Tyskland: 5 köpcenter som är mycket mindre än de i Sverige.
Storbritannien: 11 köpcenter – alla större än Center Syd.
Center Syd
Ägs av Nordic Retail Fund, som sköts av företaget Protego Real Estate Investors.
Avkastningen i fonden går till holländska och engelska försäkrings- och pensionsbolag.
Fastigheten förvaltas av EMF Sverige som är ett dotterbolag till Boultbee.
Gå till toppen