Ekonomi

Medvind för ung bemanning

Det menar i alla fall bemanningsföretaget Studentconsulting.

Bild: Foto: Anna Wahlgren
Ungdomsarbetslösheten når toppnivåer och omsättningen i bemanningsbranschen backade rejält under årets första kvartal.
Med det i bakhuvudet kan det vara svårt att se hur ett bemanningsföretag som specialiserat sig på studenter och unga i åldern 18–30 år skulle kunna växa så det knakar.
Men Studentconsulting gör precis det. Under årets första kvartal ökade Studentconsulting sin omsättning med fem procent och nyligen utsågs de till Sveriges snabbast växande företag för andra året i rad med en genomsnittlig årlig tillväxt på 120 procent de senaste sex åren.
Om man frågar företagets vd Tobias Lindfors så finns det ett rakt svar till varför de är så framgångsrika.
– För att vi har hittat en nisch där vi är ett väldigt bra komplement till våra kunders ordinarie personal. Det vill säga, vi kan bemanna både hel- och deltid. Vi har väldigt många timanställda unga personer som vill ut och jobba och visa framfötterna.
När Tobias Lindfors och kompisen Niklas Jansson under studietiden i Luleå 1997 fick idén att starta ett bemanningsföretag som hyrde ut studenter bröt de ny mark i Sverige. Kan man ens göra det, undrade många då. Jo, det går och duon började med att hyra ut sig själva.
– Vi var rätt bestämda att den här affärsidén skulle hålla. Vi sa i en tv-intervju runt 1998 att vi skulle omsätta 100 miljoner inom tio år. Tio år har gått och idag omsätter vi 429 miljoner. Jag fått höra att jag var väldigt kaxig då men det är ganska kul att se att vi har överträffat de förväntningarna rejält, säger Tobias Lindfors.
Genom att skriva stora nationella och lokala avtal med flertalet välkända före-tag, som exempelvis Axis och Eon, och snabbt kunna leverera kompetent personal har Studentconsulting sysselsatt tusentals ungdomar genom åren. I fjor fick 7 000 personer arbete genom Studentconsulting i Sverige, Norge och Danmark.
Och det är bara början. Inom tre år är målet att sysselsätta dubbelt så många, etablera sig i fler länder och omsätta en miljard.
– Det finns ett stort behov av det vi gör både bland unga och företag. För oss handlar det om att försöka matcha ihop kundens behov och våra ungas behov av arbete. Vår drivkraft är att hitta jobb åt unga och vi är över hundra internt som arbetar stenhårt med det, säger Tobias Lindfors.
En del i framgången är även att företagen i högre grad börjat inse behovet av en ökad flexibilitet. Särskilt i kristider. <
– I en tuffare tid vågar många kanske inte anställa. Då kan de hyra in istället. För trots lågkonjunkturen så har många verksamheter fortfarande produktionstoppar och sjukfrånvaro. I dessa lägen har man ett behov av ökad bemanning. Det är den flexibiliteten som behövs och som vi är väldigt bra på och det har gjort att vi nått en så stor framgång.
Enligt Tobias Lindfors har arbetsmarknaden idag alldeles för lite rörlighet vilket i sin tur slår hårdare mot de unga när varslen duggar tätt.
– Det är där vi som bemanningsföretag kommer in och vi kan ge unga människor möjlighet att komma ut och jobba. För det finns fortfarande jobb i Sverige. Det gäller bara att hitta matchningen.

Två tips från Tobias Lindfors

Kom ut tidigt i arbete. Studietiden är en perfekt tidpunkt att kombinera jobb och studier.
Lägg inte ribban för högt. Börja kanske med ett jobb som nödvändigtvis inte är inom ditt ämnesområde för få ihop meriter och referenser. När du kommer längre in i studietiden kan du ta mer ämnesanpassade jobb.

Fakta/Bemanningsbranschen

I Sverige finns drygt 380 bemanningsföretag som är medlemmar i branschorganisationen Bemanningsföretagen. Av dem är 259 auktoriserade bemanningsföretag.

Totalt har branschen cirka 59 000 årsanställda och i fjor arbetade 1,3 procent av den sysselsatta befolkningen i ett bemanningsföretag. Omsättningen 2008 låg totalt på 20,3 miljarder kronor varav de trettiofem största företagen ensamma stod för 17,6 miljarder.

Källa: Bemanningsföretagen och HUI

Gå till toppen