Ekonomi

Nätbutiker slarvar med ångerrätt

Undersökning visar att 119 av 124 företag bröt mot lagen.

– Det värsta var de fall där man inte fick öppna förpackningen. Då begränsar man konsumentens rätt att undersöka varan, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.
I våras började hon gå igenom alla företag som förärats med stämpeln ”trygg e-handel”. Och det visade sig att merparten ställde upp köpvillkor som var betydligt strängare än lagen medger.
– De här rättigheterna kan inte förhandlas bort, så lagen gäller alltid, men om det står fel information på företagets hemsida är det många kunder som inte tror att det går.
Bland syndarna finns företag som Hennes & Mauritz, Ellos, Ginza och Stjärnurmakarna.
– Ångerrätten är ju extra viktig vid internethandel, eftersom det inte går att undersöka varan i förväg.
De 119 företagen har till den 14 augusti på sig att ändra köpvillkoren.
– Men många av företagen har redan hört av sig och sagt att de kommer att ändra det genast, säger Cecilia Norlander.
Gå till toppen