Annons

Annons

Kultur & Nöjen

Kreativ klasskamp

Fler röster måste få höras när staden ska utvecklas, skriver Bo Reimer, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, MEDEA, Malmö högskola.

Bild: Foto: Ragnhild Haarstad (1974)

Annons


Hur får man en sliten industristad att utvecklas? Jo, man skapar en vision
eller berättelse om en utmanande och trygg livsmiljö och ett stort utbud av
attraktiva arbeten. På så vis lockar man välutbildade och
konsumtionsinriktade unga vuxna, den så kallade ”kreativa klassen”. Staden
får ett trendrykte, vilket innebär att ännu fler kreatörer flyttar dit.
Företagen inom de kreativa näringarna – IT, reklam, medier, datorspel mm –
växer, liksom stadens utbud av evenemang. Staden blir en vinnare.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 119 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.
Vi är en del av Bonnier News (559080-0917)
Betalningar hanteras av Klarna

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy