Annons

Annons

Annons

Annons

Kultur & Nöjen

Kreativ klasskamp

Fler röster måste få höras när staden ska utvecklas, skriver Bo
Reimer, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, MEDEA, Malmö
högskola.

Text: 

Bild: Foto: Ragnhild Haarstad (1974)

Annons


Hur får man en sliten industristad att utvecklas? Jo, man skapar en vision
eller berättelse om en utmanande och trygg livsmiljö och ett stort utbud av
attraktiva arbeten. På så vis lockar man välutbildade och
konsumtionsinriktade unga vuxna, den så kallade ”kreativa klassen”. Staden
får ett trendrykte, vilket innebär att ännu fler kreatörer flyttar dit.
Företagen inom de kreativa näringarna – IT, reklam, medier, datorspel mm –
växer, liksom stadens utbud av evenemang. Staden blir en vinnare.

Läs vidare med Digital!

8 kri veckan i 8 veckor

Läs Sydsvenskan för 8 kr/vecka i 8 veckor – därefter tillsvidare 129 kr/månad. Ingen bindningstid.

Säg upp när du vill.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Fri tillgång till alla nyheter på sydsvenskan.se och i vår nyhetsapp.
  • Stjärnklubben med mängder av erbjudanden – spara tusenlappar!
  • Nyhetsbrev med de senaste nyheterna – direkt i mejlen varje dag.

Annons

Annons

Till toppen av sidan