Annons

Annons

Annons

Kultur & Nöjen

Kreativ klasskamp

Fler röster måste få höras när staden ska utvecklas, skriver Bo
Reimer, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, MEDEA, Malmö
högskola.

Text

Bild: Foto: Ragnhild Haarstad (1974)

Annons


Hur får man en sliten industristad att utvecklas? Jo, man skapar en vision
eller berättelse om en utmanande och trygg livsmiljö och ett stort utbud av
attraktiva arbeten. På så vis lockar man välutbildade och
konsumtionsinriktade unga vuxna, den så kallade ”kreativa klassen”. Staden
får ett trendrykte, vilket innebär att ännu fler kreatörer flyttar dit.
Företagen inom de kreativa näringarna – IT, reklam, medier, datorspel mm –
växer, liksom stadens utbud av evenemang. Staden blir en vinnare.

0 kren månad

Läs vidare med Digital!

Läs för 0 kr i en månad – därefter tills vidare 149 kr/månad. Ingen bindningstid.

Visa vad som ingår i Digital

Det här ingår i Digital

  • Alla nyheter på sydsvenskan.se
  • Nyhetsappen med pushnotiser
  • Nyhetsbrev med senaste nytt

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan