Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Kreativ klasskamp

Fler röster måste få höras när staden ska utvecklas, skriver Bo Reimer, Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, MEDEA, Malmö högskola.

Bild: Foto: Ragnhild Haarstad (1974)
Hur får man en sliten industristad att utvecklas? Jo, man skapar en vision eller berättelse om en utmanande och trygg livsmiljö och ett stort utbud av attraktiva arbeten. På så vis lockar man välutbildade och konsumtionsinriktade unga vuxna, den så kallade ”kreativa klassen”. Staden får ett trendrykte, vilket innebär att ännu fler kreatörer flyttar dit. Företagen inom de kreativa näringarna – IT, reklam, medier, datorspel mm – växer, liksom stadens utbud av evenemang. Staden blir en vinnare.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen