Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Thomas Frostberg: En god kommunikatör kan göra skillnad

Krisen för bioteknik- och läkemedelsföretagen i Öresundsregionen är långt ifrån över. För bolag som inte redan har en ledande 
position gäller att snabbt hitta en inriktning som är tillräckligt unik för att säkra överlevnaden – och framför allt att lära sig sälja in sina produkter.

När Biotech Builders, Öresundsregionens informella nätverk för företagsledare inom branschen, startades 2003 var tiderna ungefär lika dystra som nu. Precis som för IT-sektorn handlade rubrikerna om att bubblan var på väg att spricka och att den unga branschen snart skulle vara utplånad.
Och precis som för IT-sektorn slog de dystra framtidsutsikterna fel. Små forskningsföretag har fortsatt att poppa upp lika envist som maskrosorna i trädgården om sommaren. Samtidigt har de stora läkemedelsjättarna blivit allt mer beroende av den forskning och utveckling som sker i dessa små spjutspetsföretag. Innovationskraften hos så kallade Big Pharma som AstraZeneca och Pfizer räcker inte längre till för att få fram tillräckligt många nya storsäljare på läkemedelsmarknaden.
Problemet är bara att småbolagen blivit så många att det är svårt att skilja dem åt. Konkurrensen har dessutom försvårat jakten på det kapital som krävs för att komma vidare i utvecklingsarbetet och senare kunna visa upp resultat för de stora läkemedelsbolagen.
Konsten att kunna förklara sin affär, vad det är företaget säljer och vilket värde detta ger kunden, var därför huvudtemat när 170 företags-ledare i veckan samlades på Ledreborgs slott på Själland till det sjunde Biotech Builders-arran-gemanget sedan starten.
Och visst är det något som behöver slipas på. Titta bara på exemplen här nedan, hämtade från några stora regionala bolags hemsidor. Antingen är förklaringarna för ytliga för att egentligen säga någonting – eller så blir de så tekniska att de i praktiken är obegripliga.
Problemet är sannolikt värre inom just den här branschen än många andra, eftersom de allra flesta bolagen är grundade av forskare som är vana att publicera sig i vetenskapliga skrifter och inte har behövt sälja sina unika kunskaper till en bredare publik tidigare. Nu ska de plötsligt kommunicera med allt från läkemedelsverk och andra granskande myndigheter till en komplicerad kundgrupp där slutanvändarna (de som äter medicinerna) är helt beroende av vad läkarna skriver ut och hur det offentliga ersättningssystemet för läkemedel ser ut.
Därför är det förvånande att det inte uppstått en större marknad för kommunikationstjänster riktade till bland annat läkemedelsföretagen i regionen. Särskilt om vi väger in alla försök att marknadsföra Öresundsregionen som Medicon Valley, ett slags läkemedelsvärldens svar på IT-branschens centrum Silicon Valley.
Ska den ambitionen lyckas krävs det att regionens bolag blir mycket, mycket bättre på att berätta om vad de är unikt bra på.

FAKTA

BRA EXEMPEL
Bioinvent, Lund
Ett forskningsbaserat läkemedelsföretag med fokus på framtagning och utveckling av antikroppsläkemedel. Idag driver bolaget innovativa läkemedelsprojekt inom trombos, cancer och åderförkalkning.
Kommentar: Talar tydligt om vilken typ av läkemedel det handlar om och mot vilka sjukdomar. Däremot känns texten som en dålig översättning av den betydligt vassare engelska versionen.
Respiratorius, Lund
Respiratorius forskar kring två av de vanligaste och snabbast växande folksjukdomarna i världen: kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och astma.
Miljontals människor världen över drabbas årligen av dessa sjukdomar, och fortfarande saknas effektiva läkemedel för framförallt behandling av KOL, men till viss del även för patienter med svår astma.
Med vår innovativa terapiform för bronkrelaxering hoppas vi att inom en inte alltför avlägsen framtid kunna förbättra livskvaliteten hos alla dessa patienter.
Kommentar: Det börjar väldigt bra med en tydlig och enkel beskrivning av problemet som bolaget försöker lösa. Men vid ordet bronkrelaxering förloras begripligheten.
DÅLIGA EXEMPEL
Topo Target, Köpenhamn
Et fuldt integreret biotek-selskab stiftet i 2000 af førende kliniske kræftspecialister og forskere dedikeret til at finde Answers for Cancer og udvikle bedre behandlinger mod kræft.
Kommentar: Uppgifter om årtal och grundare förklarar inte precis vilket värde som bolaget ger sina kunder och det finns tusentals bolag som vill åstadkomma bättre behandlingar av cancer.
Nordic Drugs, Malmö
Vi är ett läkemedelsföretag som har specialiserat oss på den nordiska läkemedelsmarknaden. Service och kvalitet genomsyrar vårt arbete och våra produkter vilket du som förskrivare och patient förhoppningsvis skall känna av. Nordic Drugs tillhandahåller läkemedel som alla har den gemensamma nämnaren att de gör skillnad för människan så att hon skall ha möjlighet att leva ett fullvärdigt och aktivt liv.
Kommentar: Förlåt?
Probi, Lund
Ett bioteknikföretag som utvecklar och patenterar probiotiska bakteriestammar för nutritionsprodukter.
Kommentar: Alltför teknisk beskrivning. Trots att tusentals kunder redan sätter i sig Probis bakterier varje dag genom att dricka Proviva lyckas bolaget inte få fram varken detta eller de hälsoeffekter bakterierna har för magen.
Gå till toppen