Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Slitna vindrutor okänd trafikfara

Slitna vindrutor är en trafikfara och ligger bakom många olyckor, enligt en färsk forsningsrapport.

Redan efter 15 000 mil är en vindruta ofta så sliten att den försämrar sikten avsevärt.Bild: Foto: Vti
Malmö. På uppdrag av bilglasbranschen undersökte VTI, Väg- och Transportforskningsinstitutet, hur 24 försökspersoner mellan 23 och 64 år upptäckte hinder i 40 km/tim i bländande solsken med olika vindrutor.
En ruta var ny, en hade suttit på en bil i 15 000 mil, en i 35 000 mil.
Försökspersonerna fick trycka på en mentometer när de upptäckte hinder i vägkanten när de ”körde” i en simulator.
Resultatet var entydigt:
Nya rutan: Siktlängd i snitt 200 meter.
Ruta 15 000 mil: 91 meter i snitt.
Ruta 35 000 mil: Bara 69 meter i snitt.
Redan efter cirka 8 000 mil påverkas sikten trafikfarligt i möte i mörker, regn eller lågt stående sol.
Förarna upptäckte hindren senare, bromsade hårdare och gjorde en häftigare undanmanöver ju sämre rutan var, trots att de i snitt hade sänkt sin hastighet till 15 km/tim med de slitna rutorna.
– Ingen vet egentligen hur många olyckor som påverkats av dåliga vindrutor, eftersom inga noteringar om vindrutans kvalitet finns med i Vägverkets, polisens, Folksams eller bilföretagens olycksutredningar, säger Nils Petter Gregersen.
– De borde givetvis titta på detta när de följer upp olyckor, men även Bilprovningen borde kolla vindrutorna bättre för de ska ju kolla om en bil är trafiksäker.
På Bilprovningen finns idag 20 specialinstrument, som man mäter ljusgenomsläppet på bilrutor med.
– Dessa används mest när vi och bilägaren inte överens, säger Morgan Isacsson, teknikkonsult och besiktningsansvarig på Bilprovningen. Att vi inte har fler, utan bara 20 som går runt mellan våra 180 anläggningar, beror på att instrumenten är avancerade och dyra, 60 000 kronor.
Bilprovningen kollar om ljusgenomsläppet är mer än 75 procent på sexton punkter i förarens siktfält framåt, 70 procent genom sidorutorna.
– Det handlar mest om solfilm och färgade glas, och om sprickor i siktfältet som vi bedömer som trafikfarliga, men upptäcker vi en ruta som är blästrad så sikten försämrats för mycket anmärker vi på det också, säger Morgan Isacsson.
Ändå är det bara en bråkdel som får underkänt för dålig rutor i besiktningen.
Av de nästan 3,3 miljoner personbilar som besiktigades i landet i fjol fick 4 384, 0,13 procent, underkänt. I Skåne var antalet underkända 354 eller 0,08 procent av 417 925 besiktigade bilar.
NTF ska nu tillsammans med bilglasbranschen diskutera hur man ska följa upp VTI-rapporten.
– En vindruta är inte billig och bilägare byter sällan på grund av det, men på något sätt måste vi uppmärksamma problemet med att slitna vindrutor är en fara för trafiksäkerheten, säger Jimmy Langetun, projektledare på Glasbranschföreningen.
I snitt kostar en vindruta runt 4 000 kronor. En sliten ruta täcks inte av försäkring, vilket däremot en ruta som spruckit på grund av till exempel ett stenskott gör med en hög självrisk.
Fotnot: Alla vindrutor i VTI-undersökningen hade klarat Bilprovningens nuvarande krav på ljusgenomsläpp.
Gå till toppen