Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Växtvärk kan ge identitetskris

Hur tjänar Ikea på sina låga priser och varför slår de ner på expansionstakten? Anna Jonsson vid Ekonomihögskolan i Lund förklarar.

Anna Jonsson.Bild: Foto: Amelie Bosson
Anna Jonsson är ekonomie doktor vid Ekonomihögskolan i Lund och specialist på Ikea.
– Ju fler soffor och bokhyllor Ikea säljer, desto lägre priser kan de hålla, säger hon.
Under de fem år hon arbetade med sin avhandling om Ikea fram till förra året, växte Ikea nästan explosionsartat. Dubblad omsättning, 100 nya varuhus, 50 000 nya anställda.
– Det var dåvarande vd:n, Anders Dahlvigs, uppgift att sätta ordentlig fart på tillväxten, säger Anna Jonsson.
Hon tror att det är nödvändigt att minska takten efter en så intensiv tillväxtperiod.
– Annars är risken att man börjar tappa sin identitet och sina kärnvärden, som är oerhört viktiga för Ikea.
Anna Jonsson påpekar att den nya strategin att satsa på de varuhus som redan finns också innebär tillväxt. Varuhusen blir större – som Ikea i Malmö – när de ersätts med nya eller byggs om.
Efter expansionsfasen tycker Anna Jonsson att det är naturligt att Ikea satsar i sitt kärnområde Europa. I Tyskland finns 45 Ikea-varuhus.
– Det är en betydande del av Ikeas försäljning men en enorm marknad med stora marknadsandelar att försöka hämta in.
På Ikea framhåller man gärna produktionsmetoder som en viktig anledning till att Ikea har kunnat sänka priset. Bordet Lack är ett tacksamt exempel. Det började tillverkas 1980. Tio år senare förbättrades produktionsmetoden i samarbete med leverantörerna. Priset har sänkts från 259 kronor 1990 till 49 kronor idag. Försäljningen har ökat från 242 000 bord till 3,7 miljoner år 2008.
Gå till toppen