Sverige

"Vi har dålig koll på frakt"

Turismforskare Stefan Gössling har svarat på frågor om resor, turism och påverkan på klimatet. Läs hela chatten.

Ola:
Det står i artikeln att resandet är ett växande klimathot. Hur går det ihop med att den globala temperaturen inte ökat alls de senaste 10 åren? Har inte utsläppen ökat alls då, för visst finns det väl ett tydligt samband mellan utsläpp och global temperatur?

Stefan Gössling:
Det är viktigt att komma ihåg att klimatsystemet är komplext, det är inte en linjär trend med en konstant temperaturökning varje år, utan det är trendlinjen som är uppåtpekande. Dvs. det är möjligt att t.ex. 2010 blir kallare än 2009.


Björn Persson:
Skulle du kunna förklara/ge hänvisningar till mätningar som kan kvantifiera hur klimatparametrar (temperatur, havsnivå etc.) påverkas av resande? Gärna i kontrast till åsikter likt de Bob Carters presenterar (http://www.youtube.com/watch?v=NFHZOYtAztU&feature=PlayList&p=79478F70B0C80485)

Stefan Gössling:
Jag måste erkänna att Youtube inte är en källa som jag skulle vilja använda mig av. För oss forskare gäller enbart vetenskapliga publikationer, som är granskade av andra forskare. Vi har räknat i uppdrag av UNWTO på turismens bidrag till de globala utsläppen och kommer fram att turismen står för ca: 5% av CO2 utsläppen (år 2005). Det blir svårare att översätta det till turismens andel av temperaturökningen eller havsnivåökningen.


SiggeLund:
Jag hänger inte med på din matematik. Du säger att det inte spelar någon roll att vindkraftverk ersätter kolkraftverk, då det ändå byggs nya kolkraftverk. Menar du att det gamla kolkraftverket hade blivit utsläppsneutralt när det nya byggs? Hur kan det annars vara oväsentligt för summan?

Stefan Gössling:
Så länge det inte finns ett globalt tak på utsläppen kan vi ersätta kolkraftverk med t.ex. vindkraftverk och räkna detta som "kompensation". Dvs. för att kompensation skall kunna leda till absoluta utsläppsminskningar behöver vi, ur ett systemiskt perspektiv, först ett globalt avtal.


Bengt Severinss:
Vad innebär våra politikers resor kors och tvärs....

Stefan Gössling:
Politikerna borde förstås också använda sig av miljövänliga transportmedel. Sedan är det en fråga om syftet. Visst är många resor ganska onödiga, fast samtidigt är det viktigt med t.ex. klimatsamtalen.


Andreas N:
Hejsan! Jag undrar hur trädplantering kan ha en positiv nettoeffekt för koldioxidhalten i atmosfären? Avger trädet inte lika mycket koldioxid när det dör (oavsett om det eldas upp, förruttnar mm) som det bundit under tiden som det växt?

Stefan Gössling:
Trädplantering minskar koldioxidhalten i atmosfären - det är ett kretslopp, så som du skriver, fast en större del träprodukter används förstås på ett sätt så att koldioxid sparas under en längre period, t.ex. när du bygger ett trähus.


Manuela Kronen:
Skulle flygets klimatpåverkan bli mindre om alla resenärer skulle betala klimatkompensation för sina resors utsläpp?

Stefan Gössling:
Det skulle vara bättre än att inte göra någonting, i allafall. Väljer man rätt kompensationsföretag så används pengarna till småskaliga projekt som leder till energieffektivisering eller teknologiöverföring. Detta måste förstås anses vara bra. Samtidigt behöver vi vara medvetna om systemgränserna. Ett förslag i Norge har t.ex. varit att kompensera varje flygresa två ganger för att lösa problemet. Fast då blir logiken att ju mer vi flyger desto bättre för klimatet!


Ingemar:
Är inte ett sådant jippo som klimatkonferensen i Köpenhamn med mängder av delegater och journalister och folk som jagar uppdrag(dvs pengar) från hela världen ett otroligt mycket större klimatslöseri än lite turister?

Stefan Gössling:
Visst kan man undra - Köpenhamn kommer säkert att dra långt mer än 50.000 delegater mm från hela världen. Fast det är trots allt inga stora siffror jämfört med 900 miljoner internationella turistresor per år.


Manuela Kronen:
Det är svårt att förstå vad det innebär att "svenskarnas resor till Thailand är ett miljöproblem" (sida A6 i dagens Sydsvenskan). Hur mycket klimatpåverkan har en Thailandsresa i relation till andra resor? Hur stor del av min årliga koldioxidbudget svarar Thailandsresan för? Tack för svar!

Stefan Gössling:
En Thailandsresa motsvarar kanske 1.3 t CO2 (flyg) plus 0.5 t (hotell), vilket kan jämföras med en hållbar mängd på ca: 3.5 t CO2 per år (globalt genomsnitt per människa). Maten vi konsumerar står redan för ca: 1.5-2.0 ton i Sverige, den offentliga sektorn för ytterligare 1 ton. En Thailandsresa blir helt enkelt ett kraftigt tillägg. Åker du till Spanien istället, sa blir det utsläpp på kanske 400 kg CO2 (flyg) plus 200 kg (hotell).


Johanna:
Hej Stefan! Hur kommer det sig att det är billigare att ta flyget ner i Europa än att ta tåget? Finns det någon skatteväxling/lagstiftning på gång för att vända på denna negativa trend? De flesta resenärer låter ju tyvärr plånboken bestämma när det bokas semesterresor.

Stefan Gössling:
Det finns tusentals billaterala avtal som förhindrar en beskattning av flygbränsle. Däremot kan man beskatta koldioxid, fast det är enbart Holland och England som gör det. Det ligger helt klart på politikernas bord att lösa det här problemet - för jag håller med: det är inte logiskt att det sämsta för miljön är billigast.


viviane:
Varje dag flygs hundratals ton kläder och andra varor från Asien till Europa. Det är ett hyckleri att skatta endast flygresor och inte alls nämna alla utsläpp från aircargo. De som handlar plagg och leksaker made in China förstör dessutom många jobb i Europa. Varför fokuseras endast på flygresor?

Stefan Gössling:
Sanningen är att vi har dålig koll på frakt. Det finns inga databaser som är tillgängliga, och de som faktiskt är tillgängliga kostar hundratusentals kronor att köpa. Här har vi en stor lucka i forskningen som vi försöka fylla just nu. Du har annars rätt: först förflyttar vi produktion och låtsas att utsläppen i EU har minskat. Samtidigt producerar vi i länder som är mindre energieffektiva och transporterar tillbaka med flyg eller skepp, som inte är del av Kyoto-avtalet.


Biologen:
Finns det idag bra miljövänliga förbindelser till exempelvis Sydostasien, med tåg/båt eller liknande?

Stefan Gössling:
Jag har själv åkt Transsibiriska järnvägen en gång. Ett bra och spännande alternativ ifall du har 6 dagar tid. Tyska Avanti resor erbjuder t.o.m. en bussresa till China. Det vanliga transportmedlet kommer även i framtiden att vara flyget, misstänker jag.


Anna:
Hej Stefan! Vilka är din bästa tips för ett klimatsmart turistande? Jag älskar att resa på min semester!

Stefan Gössling:
Ju längre du reser, desto längre borde du stanna!


Lars:
Vart går pengarna i första ledet för de utsläppsrätter som säljs av utgivaren (EU?)

Stefan Gössling:
Det sker en viss tilldelning av utsläppsrätter inom EU:s handelssystem. Under handelsperioden 2005-2008 har man tilldelat för många utsläppsrätter, vilket har inneburit en möjlighet för företag att sälja dessa och tjäna pengar på det. Framöver skall det inte finnas överskott i systemet, utan företagen behöver kanske t.o.m. köpa utsläppsrätter via auktion. Dessa pengar kan EU använda som de vill, Vad jag vet så ska dessa inte användas i visst syfte.


Viviane:
Att data om flygfrakt är inte tillgängliga stämmer inte. Behövs endast läsa flygbranschens årsrapporter, där står det tydligt: 100 tons cargo carried p.a. Är det lättare för forskare att skylla på resenärer? Det finns dessutom inte så många allcargoairlines, så det tar kanske en dag att räkna ihop.

Stefan Gössling:
Ja, fast med en sådan uppgift "100 tons cargo carried per år" kommer man inte långt. Vi vill veta hur mycket cargo som har transporterats från A till B och med vilka flygplan. Och den typen av information finns inte för hela världens flotta.


moderator:
Chatten är snart slut, men vi hinner med ett fåtal frågor till.


Hanna:
Hej Stefan! Om du fick bestämma, hur skulle då världsturismen se ut om 30 år? (Med avseende på klimatet givetsvis!)

Stefan Gössling:
Jag är forskare, jag vill inte bestämma, det är politikernas uppgift. Jag kan bara poängtera att konflikten mellan resandet och klimatförändringarna ökar snabbt och att det är oklart om vi kommer att lösa problemet med teknologi efter 2030 (säkert inte innan dess). Dvs. jag tror att vi måste vänja oss vid tanken att resandet kommer att bli dyrare.


Torsten Werner:
Vad kostar det att köpa sig fri från koldioxidutsläpp och vad borde de kosta för att stimulera svenska aktörer att minska sina utsläpp? Misstänker att de som köper sig fria betalar för lågt pris. Tågets orimligt låga utsläpp beror på köpta rätter, med elslöseri som följd.

Stefan Gössling:
Trovärdiga kompensationsföretag tar i nuläget mellan 200-250 kronor per ton CO2 de skall kompensera. Det är alltså på den "frivilliga" marknaden. På Kyoto-marknaderna kostar det per idag ca: 135 kronor att köpa en utsläppsrätt. När det gäller tåget så tror jag att SJ köper enbart el från förnyelsebara energikällor. Dvs. du har verkligen extremt låga utsläpp när du åker tåg i Sverige.


lars:
Alla pratar om kompensation utanför Sverige enl Kyotoprotokollet. Finns det inga verifierade klimatprojekt i Sverige?

Stefan Gössling:
Inte så många, vad jag vet - veriferade är inte heller bra, projekten skall helst vara UNFCCC-certifierade.

Gå till toppen