Vetenskap

Frivillighet räcker inte för miljön

Svenskarnas resor till Thailand är ett miljöproblem. Att klimatkompensera räcker inte, menar turismforskare Stefan Gössling.

De långväga flygturerna utgör 15 procent av världens alla flygresor men står för 60 procent av utsläppen.
De långa flygresorna är det snabbast växande klimathotet – och trenden måste brytas.
Aktuell forskning som Stefan Gössling och forskarkollegor tagit fram visar att utsläppen från världsturismen kommer att öka med drygt 150 procent fram till 2035 om resfebern inte botas.
– Vi måste fundera på vilka krav vi vill att en
semesterresa ska uppfylla. Går det att hitta samma upplevelse närmare? Den som vill åka på safari kanske kan välja Tanzania istället för Sydafrika. En sådan resa innebär betydligt lägre koldioxidutsläpp.
Kryssningsindustrin utgör bara en liten del av det totala resandet men ökar stadigt och är oroande.
– Kryssningarna är de mest energikrävande eftersom de oftast börjar med en långflygresa till Karibien. Och väl på båten handlar det om hundra kilo koldioxidutsläpp per dag.
Men vad krävs egentligen för att svensken ska ändra på sitt resbeteende?
Stefan Gössling ser bara en utväg.
– Det går inte att ändra på var och en, ingen vill avstå från det som alla andra gör. Därför krävs lagstiftning. Skatten på bränsle är för låg, det ger ingen effekt. Stabila höga bränslepriser gör att vi måste tänka om hur vi reser, då väljer vi kanske andra vägar.
En beskattning av flygbränslet, som i dag är obeskattat, är ett annat sätt.
Det talas mycket om klimatkompensation men eftersom det saknas ett tak för de globala utsläppen är det i praktiken verkningslöst, menar han.
– Du betalar för att ett kolkraftverk i Kina kan bli ett vindkraftverk men utsläppen fortsätter när nya kolkraftverk byggs.
Resebolagens erbjudande om klimatkompensation har hittills lockat få resenärer.
– Först säger SAS att deras flyg är miljövänliga, sedan vill de att folk ska betala extra för att klimatkompensera. Resebolagen får skylla sig själv om ingen nappar.
Om alla reseföretag lade på klimatkompensationen på priset, skulle resenären inte kunna välja bort det.
– En gemensam satsning från bolagen är nog vad som krävs.

FAKTA/Fyra val för en klimatsmart semester

1 Kryssa i en ruta hos resebolaget när du bokar resan, att du vill klimatkompensera. Bolaget lägger på en summa på 360 kronor extra. Genom att ta flyget till Thailand släpper du ut tre ton koldioxid.
2 Räkna själv ut hur mycket koldioxid din resa innebär och köp en utsläppsrätt för detta hos ett bolag som säljer sådana. Utsläppsrätten för en Thailandsresa kostar 430 kronor. Utsläppsrätten tas nu bort från marknaden.
3 Ta kontakt med ett företag som säljer klimatkompensationer och berätta vart du ska åka och hur du ska resa. Kompensationen för Thailandsresan kostar 745 kronor. Fridas pengar går till ett projekt som ser till att ett kolkraftverk i Kina ställs om till ett vindkraftverk.
4 Välj om möjligt tåget. Till skillnad från flyget släpper du då ut 0,63 gram med tågresan.
Gå till toppen