Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vellinge

Kanalen minner om otrygg tid

För exakt sjuttio år sedan började arbetet med att bygga Falsterbokanalen. Målet var att skydda svenska fartyg från att bli minsprängda under andra världskriget.

HÖLLVIKEN. Falsterbo rev är inte att leka med. Under långliga tider var reven och de farliga strömmarna ett rött skynke för sjöfararna. En kanal över Falsterbonäset hade därför länge stått högt på önskelista hos många. 1884 dök den för övrigt upp i en riksdagsmotion. Den avvisades med argumentet att frågan inte var tillräckligt angelägen.
Först vid andra världskrigets utbrott blev kanalen hett stoff. Anledningen var att tyskarna genom minering ända fram till den svenska tremilsgränsen försvårade passagen runt Näset. Godset fick ta landvägen, vilket var både dyrt och besvärligt.
Wilhelm Boltenstern hette mannen, som drev på projektet och som till sist fick regeringen att ge klartecken. Den 22 december 1939 fick Väg och Vatten uppdraget att bygga farleden. Redan den 3 januari 1940 startade det förberedande arbetet i terrängen. En tio meter bred gata i skogen höggs upp. Hus fick rivas eller flyttas.
Muddringsarbetet, som påbörjades i maj, visade sig bli en svårknäckt nöt. Fem miljoner kubikmeter sand och kalkberg skulle bort. Det krävde mannakraft och maskiner. Femhundra beredskapsarbetare samt en stor mängd svenska och utländska mudderverk och sandsugar var i farten. Tiden var knapp, och krigets och vädrets makter ställde till problem. Det holländska företag, som tillsammans med Nya Asfalt var huvudentreprenör, blev av med kontraktet efter den tyska ockupationen av Holland. Svåra höststormar och hårda vintrar med isläggning satte tidvis stopp för arbetet.
Men den 21 juli 1941 bröt man genom Näset, och den 1 augusti var det dags för invigning. Då styrde lotsångaren Malmö in i kanalen från Öresund och lade till vid bryggan på Kämpingesidan. Ombord fanns sex medlemmar i Per Albin Hanssons samlingsregering. De inspekterade bygget och lyssnade på Triumfmarschen ur Aida, operan som Verdi skrev till Suezkanalens invigning 1869. Sedan återvände statsråden till huvudstaden.
Först den 1 januari 1942 öppnades kanalen officiellt. Med den sparade fartygen 16 nautiska mil. Men för att övriga trafikanter skulle kunna forcera farleden behövdes en bro. Lösningen hittade man i Köpenhamn. Där hade Knippelsbron byggts om, och den tillfälliga reservbron, en klaffbro, passade Falsterbokanalen som hand i handske.
I juni 1940 bogserades bron med pråm till Höllviken. Fyra månader senare var den monterad och kunde öppnas för trafik. Den var i bruk till 1992.

Fakta

Wilhelm Boltenstern, 1896-1982, var under tre decennier verksam vid Sveriges Geologiska Undersökningars Skåneavdelning och initierade tillsammans med statsgeolog Josef Eklund bygget av Falsterbokanalen.
Som Höllvikenbo engagerade han sig både i politiken och i föreningslivet. Han var till exempel ordförande såväl i byggnadsnämnden som i hälsovårdsnämnden i dåvarande Reng. 1932 blev han verkställande direktör i AB Kämpingebuktens strandbad.
Gå till toppen