Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inpå livet

Magi uppstår i gemenskap med andra

Emma Engdahl har skrivit en bok som en reaktion på dagens självhjälpslitteratur.

Självet är inget medfött utan något som man får arbeta på anser Emma Engdahl.Bild: Foto: Lars Brundin
– Det är ingen enmansshow att vara sig själv!
Sociologen Emma Engdahl skrev delvis sin nya bok ”Konsten att vara sig själv” som en reaktion på all dagens självhjälpslitteratur, där modellen är att individen i ensamt majestät kan förändras och lyfta sig.
– I dag är det helt hysteriskt, man ska tro att man är sin egen lyckas smed och att man kan rota fram självet någonstans inne i hjärtat, säger Emma Engdahl.
– Dr Phil är en av de stora förespråkarna för tanken ”du kan bli tillfredsställd i dig själv”. Man ska tänka positivt, ligga på soffan och få hjälp med att fundera ut vem man är. Men det är i mötet med andra som man faktiskt ser sig själv, inte i spegeln. Och det är i mötet med andra man blir till.
Emma Engdahl understryker att hon inte ser något direkt fel med självhjälpslitteraturen, däremot berättar den bara en liten del av sanningen. Visst kan man leta i sig själv för att kunna presentera sig som man vill, men det måste finnas gränser.
– Vi människor är fysiskt, psykiskt och socialt beroende av varandra. Vi överlever inte utan varandra, vi är programmerade på varandra. Vi är sociala varelser och vi lever upp när vi möter andra, inte när vi ligger och mediterar.
Emma Engdahl tycker att det är ganska enkelt att visa var den individinriktade självhjälpslitteraturen har fel. Visst är det i mötet med andra som det händer saker, varför skulle vi annars stå och göra oss fina innan vi går ut? Varför skulle vi ligga på soffan och fundera ut hur vi vill vara?
Allt detta gör vi ju för att vi ska träffa och bli bedömda av andra människor. Om endast jag själv vore viktig, kunde jag ju faktiskt strunta i hur jag ser ut och beter mig och i vad andra personer tycker om det. Sådant som moral vore helt meningslöst.
– Vi är varandras speglar, säger Emma Engdahl. Vi tänker när vi står framför spegeln att det är oss själva vi tittar på, men egentligen är det någon annans ögon vi tittar och bedömer med. Andra har tidigare sagt till oss vem vi är, genom sitt sätt att bemöta oss, och detta tar vi in. Det blir vår egen bild av oss själva.
Vi är alltså otroligt sårbara inför andra människor och det gör att vi alla har ett väldigt ansvar för varandra.
Varför denna bok? Emma Engdahl konstaterar att det centrala, heliga, i dag är självet, inte som förr Gud eller kollektivet. Hon säger rättframt att det för henne inte finns något mer intressant eller viktigt än detta att skriva om i dag.
– Allt vi säger känner, gör och tänker påverkar inte bara oss själva utan också andra människor. Man kan helt enkelt inte vara moralisk, om man inte lyckas med konsten att vara sig själv, att känna sig själv.
Med sin bok hoppas också Emma Engdahl kunna hjälpa andra, även om hon inte serverar checklistor eller faktarutor. Detta är inte något lätt och enkelt, understryker hon, den som vill ha enkla lösningar lär bli besviken.
– Jag besvarar frågor i boken, till exempel frågan om hur det går till att finna ut vem man är och vem man vill vara.
Emma Engdahl vill också betona samhällets och hela vår kulturs betydelse och visa att vi har många känslor och mekanismer gemensamma.
­– Om du vantrivs är det kanske inte dig det är fel på, utan det som finns runtomkring dig. Och då är du också långtifrån ensam om den känslan.
Ordet ”konst” i bokens titel signalerar att självet inte är något färdigt, medfött, utan något som hela tiden utvecklas och förändras. Det krävs insikter och hårt arbete. Och det är inte bara andra människor som sätter avtryck på vår personlighet, utan också regler och värderingar i samhället. Vi både påverkas och styr själva.
– Den här boken handlar mycket om vårt väldiga behov av att förstå och göra oss förstådda, säger Emma Engdahl. Konsten att vara sig själv handlar om att bygga en gemenskap med andra. Det är där magin uppstår.
– Jag tror att alla människor tycker att detta är extremt tillfredsställande, att det egentligen är det här som gör det värt att leva. Vi gillar ju även meningslösa samtal, bara för att vi får vara tillsammans.
Människor utvecklas framför allt i mötet med dem som inte är som de själva, påpekar Emma Engdahl. Att vända sig utåt leder framåt. Men i dagens samhälle ser hon en motsatt inåttrend, som en reaktion på att alla människor förväntas kommunicera så intensivt och vara tillgängliga hela tiden.
– Det blir för mycket. Så vi tenderar att isolera oss i stället för att möta andra, därmed går vi miste om det som vi genuint behöver för att känna oss tillfredsställda och förstådda. Det är mycket farligt.

Sökte sig själv efter olyckan

Vem är du? Emma Engdahl har själv tvingats hitta ett alldeles nytt svar på den frågan.
Limhamnstösen Emma hade gått på Malmö stadsteaters balettelevskola och som tjugoåring arbetade hon på Nya teatern. Vägen mot ballerinarollen låg spikrak, men plötsligt raserades den.
– Jag blev påkörd av en bil och förlorade på fem sekunder min identitet och allt jag hade jobbat för under hela livet.
Vänsterbenets ledplatta, som binder samman över- och underbenet och som nästan aldrig tar stryk, hade slitits sönder. Efter specialistoperation och två års träning, bland annat med Malmö FF:s sjukgymnast, kunde Emma Engdahl gå igen. Men balettkarriären var över.
Hon, som alltid hade haft klart för sig vem hon var och ville vara, började efter då läsa på universitetet i Lund och blev kär i ämnet sociologi.
– Där fick jag verktyg för att förklara vad som skett, att jag hade blivit av med min identitet och hur jag skulle bygga upp den igen. Just socialpsykologin är fantastisk för det.

Om Emma Engdahl

Är: sociolog vid Örebro universitet; forskare, lärare och vice akademichef.
Bor: med man och dotter i en villa i centrala Örebro.
Uppvuxen: på Limhamn.
Aktuell: med boken "Konsten att vara sig själv", om bland annat vår tids olika krav på oss, kulturens betydelse, manligt-kvinnligt, ordlös kommunikation, rollspel och hur gränsen för vad som är äckligt förändrats. Många exempel och upplevelser i boken kommer ur Emma Engdahls eget liv.
Gå till toppen