Ekonomi

Miljoner till Kastrup kan vara olagliga

Kommunstyrelsen i Malmö ska satsa 2,4 miljoner kronor för att hjälpa Köpenhamns flygplats Kastrup. Men beslutet kan vara olagligt.

MALMÖ- Både Lunds kommun och Region Skåne tittar just nu på frågan om de ska satsa miljoner på projektet Copenhagen Connected, som startas för att stödja Köpenhamns storflygplats (se faktaruta).
Bakgrunden är att turismen och näringslivet i Öresundsregionen är helt beroende av de internationella flygförbindelserna till och från Kastrup. Malmös kommunstyrelse har redan bestämt sig för att stödja projektet med 2,4 miljoner kronor. Socialdemokraternas stödpartier V och MP röstade emot förslaget:
– Man kan undra om det inte går utanför kommunens ansvarsområde att stödja en flygplats utomlands. Det finns oerhört många juridiska tveksamheter. Särskilt som Kastrup är ett aktiebolag, noterat på den danska börsen, säger Fredrik Fernqvist (MP).
Sydsvenskan har pratat med ett halvdussin av Sveriges främsta experter på förvaltningsrätt. Alla är tveksamma till att Malmö stads beslut skulle klara en laglighetsprövning om någon kommuninvånare väljer att överklaga.
–  Det skulle vara intressant att få en rättslig prövning av det här, säger Lena Marcusson, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.
Kommuner får bara satsa pengar innanför kommungränsen eller på projekt som tydligt gynnar kommunens invånare. Tidigare rättsfall visar att en kommun får stödja konserthus och flygplatser i grannkommunen – om den ligger i Sverige. Däremot är rättsläget oklart när det gäller en flygplats i utlandet. Enligt kommunallagen är det också förbjudet att ge stöd till enskilda företag om det inte finns ”synnerliga skäl”.
– Det blir en otroligt svår bedömning, om det finns synnerliga skäl att pumpa in Malmös skattepengar i en dansk flygplats, säger Ulrik von Essen, docent i offentlig rätt vid Stockholms universitet.
– Jag gissar att det här är okej, men med tvekan, säger Bengt Lundell, som är universitetslektor vid Lunds universitet och har skrivit flera läroböcker i förvaltningsrätt.
Malmö stads chefsjurist Tomas Bärring säger att det är ”en berättigad fråga” om stödet till Kastrup är förenligt med kommunallagen:
– Vår bedömning är att detta är kompetensenligt, och det finns goda argument för att det skulle -hålla vid en prövning. Men man kan aldrig vara säker, det är bara domstolen som kan ge svaret, säger Tomas Bärring.
Kommunstyrelsens ordförande i Lund, Mats Helmfrid (M), säger att kommunen är intresserad, men att den föreslagna kostnaden på runt en miljon kronor är för hög.

Copenhagen Connected

Projektet Copenhagen Connected ska satsa drygt en halv miljard svenska kronor på att hjälpa Köpenhamns flygplats Kastrup att växa. Projektets huvudfinansiärer är danska staten, Region Hovedstaden, Köpenhamns kommun, flygbolaget SAS och det börsnoterade företaget Københavns Lufthavne, som äger Kastrup. Målet med Copenhagen Connected är att flygplatsen ska locka till sig tio nya långdistanslinjer till -exempelvis Kina, Indien och USA.
Danskarna vill att Malmö, Lund och Region Skåne ska stödja projektet med sammanlagt 13 miljoner kronor under fyra års tid. Københavns Lufthavne ägs huvudsakligen av australiensiska Map Airports (57,6 procent) och danska staten (39,2 procent). Bolaget redovisade år 2008 en omsättning på 3,1 miljarder danska kronor och en vinst på 1,3 -miljarder danska kronor.
Gå till toppen