Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

En glimrande gränsvärld

Ingrid Stigsdotter vandrar vid en konstgjord sjö hos Skånes konstförening.

"Pool", ur serien "Fantasma" - 2009 - Tusch och blyerts
Sofie Lardner-Häggström
Fantasma. Skånes konstförening, Malmö, t o m 20.2.
Stockholmsbaserade Sofie Lardner-Häggström arbetar i en gränsvärld där det figurativa skymtar fram som en hägring på horisonten för att sedan tona bort.
I utställningen ”Fantasma” på Skånes konstförening trollar hon med hjälp av videoprojektioner, gouache-målningar och en ljudinstallation fram berättelsen om en dal som fyllts med vatten i samband med en dammkonstruktion.
Den konstgjorda sjön, som gömmer minnen och spår efter en övergiven by på sin botten, är inte konkret avbildad men hela utställningen genomsyras av en ”under ytan”-känsla. I två videoprojektioner flimrar urblekta svartvita fotografier förbi och precis när man lyckas urskilja ett träd eller en byggnad ersätts bilden av en vit skärm, som i sin tur följs av nästa spöklika landskap.
I mellangalleriet projiceras ett grönt ljus vars färg långsamt skiftar och ändrar karaktär samtidigt som högtalaren mullrar dovt, likt ljudet av en byggnadsarbetsplats silat genom vatten. Tusch och gouache rinner i slöjliknande lager på grova, knöliga pappersark i en glimrande serie målningar.
Resultatet skiftar mellan gestaltning och abstraktion och går i samma drömska tonart som ljus- och ljudverken. De större, mer figurativa bilderna är inte riktigt lika tonsäkra. Jag vet inte riktigt om det är de ojämna färgsjoken eller kombinationen av motiv som skorrar, men här känns det som om konstnären trevar sig fram.
Det är dock en upptäcktsfärd som jag gärna vill följa med på. ”Fantasma” återskapar den rumsliga upplevelsen av en vacker dröm när sömntöcknet lättar; en undflyende plats där man vill men inte får stanna kvar.
Ingrid Stigsdotter
konst- och filmkritiker
Gå till toppen