Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lundastartade Espresso House växer

Målet är att sälja kaffe och bakverk för uppemot en miljard kronor om året. Enbart i Sverige.

Bild: Foto: Linda Axelsson
– Sverige är ett kaffedrickande land, men vi har behov av en social mötesplats där vi kan umgås, jobba utanför kontoret, ha informella möten eller bara vara själva i en miljö med andra människor, säger Ulrika Garbrant.
Resultatet är de nya latteställena. Hon beskriver dem som ett tredje rum utanför hemmet och jobbet.
Inget lämnas åt slumpen. Lokalerna är uppdelade med olika möblering för att locka både dem som vill sitta bekvämt och fika länge med en kompis och dem som vill jobba där och behöver ha ett ordentligt bord.
En annan kategori är ”latteföräldrarna” som behöver plats för barnvagnarna.
Det känns som en gåta hur man får ekonomin att gå runt med gäster som sitter kvar och jobbar en halv dag, men bara sörplar i sig en enda latte under tiden.
– Nästa gång har de bråttom och då vill vi att de ska välja oss. Därför är det okej att sitta länge, säger Ulrika Garbrant.
När Espresso House startade sitt första kafé i Lund 1996 hade Starbucks redan funnits i 25 år i USA. Men det är först i mitten av 1980-talet som Starbucks testar idén med specialdesignade kaféer och serverar den första latten i Seattle.
– De placerade kaffet i en helt annan miljö med fåtöljer och musik.
Nästa steg i utvecklingen blev att dricka sin latte på språng mellan möten.
– Till att börja med var det väldigt märkligt, men sen blev det trendigt att ta en take away-latte i farten, säger Ulrika Garbrant.
Parallellt med explosionen av antalet lattekedjor, med en utveckling från kaféer till något som allt mer liknar snabbmatsställen, har intresset för kaffet ökat. Allt fler kunder vill veta var kaffebönorna kommer från, hur man skummar mjölken och vilken utrustning som är bäst för hemmabruk.
– Kaffekulturen kan många gånger jämföras med vinkulturen i dag.
En annan del i affärsutvecklingen är försäljningen av andra produkter än kaffe.
Espresso House har satsat på eget bageri. Starbucks säljer musik. Dessutom har allt fler kaféer flyttat in hos bokhandlare.
Det är ingen tvekan om att det är ”big business”. Expansionen har gått rasande snabbt de senaste åren. Espresso House mer än fördubblade sin omsättning de två första åren efter att det brittiska riskkapitalbolaget Palamon Capital Partners köpte bolaget 2006.
När Ulrika Garbrant tillträdde som vd våren 2008 var hennes uppdrag att tredubbla antalet kaféer från dåvarande 55 stycken och att öka försäljningen till en miljard kronor.
Hon är civilekonom i botten och har tidigare varit marknadschef för SSP, som driver restauranger, kaféer och barer på bland annat flygplatser och tågstationer.
En erfarenhet som hon har tagit med sig är att lägstanivån måste vara hög för att behålla kundernas lojalitet.
Trots lågkonjunkturen ökade försäljningen förra året med över 15 procent, men expansionstakten innebär att Espresso House har gått med många miljoner kronor i förlust de senaste åren. Kostnaderna för att öppna nya kaféer är högre än vinsten från den existerande verksamheten.
– Vi investerar löpande i nya lokaler och har renoverat en del gamla för att hela tiden bli bättre, så det blir en hel del avskrivningar, säger Ulrika Garbrant.

Fakta

Antal kaféer: 86, varav ett tjugotal i Skåne.
Antal anställda: 750–800 personer (inkl deltid och timanställningar).
Omsättning 2009: 340 miljoner.
Resultat: 2009 inte klart, men blir bättre än 2008 då bolaget redovisade en förlust på 18,3 miljoner.
Grundat: 1996.
Företagsform: Alla kaféer ägs och drivs av Espresso House Sweden AB.
Huvudkontor: Stockholm.
Ägare: Palamon Capital Partner (drygt 90 procent) och grundarna Elisabet och Charles Asker (7 procent).
Gå till toppen