Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Kommunen betalar för att ragga artister

Vad har superstjärnorna Judas Priest och Bob Dylan gemensamt med Disney on Ice? Jo, allihop fick betalt med skattepengar för att uppträda på Malmö arena.

Bild: Foto: Scanpix
Varje år betalar Malmö stad upp till 5 miljoner kronor för att ragga artister till Percys arena i Hyllie. Under 2009 fick Malmöborna exempelvis vara med och betala för Melodifestivalen, Tom Jones, handbollsderby, Cliff Richard och Rosa Bandet-galan. Syftet med att låta skattepengar betala arrangemangen är att ”arenans kapacitet och potential fullt ut ska kunna utnyttjas till gagn för Malmö”.
– De stora ekonomiska flödena hamnar inte i själva Arenan. De stannar på vägen i form av transporter, shopping, restauranger och kaféer, taxi, bussar och gud vet allt. Det är anledningen till att Malmö stad har gått in i det här samarbetet, säger Malmös turistdirektör Lars Carmén.
Var fjortonde dag har han ett möte med Arenans vd Karin Mårtensson. Där bestämmer de tillsammans vilka artister och arrangemang som kommunen ska hjälpa till att betala.
I onsdags eftermiddag godkände kommunstyrelsen redovisningen av de 4,5 miljoner kronor som kommunen spenderade på Arenans arrangemang år 2009. Pengarna har bland annat använts för att betala annonser i Svenska Dagbladet, representation vid invigning av Arenan, buffén i pressrummet under Melodifestivalen och banderoller till tv-showen Idol. Men de stora summorna har betalats ut som ”värvningskostnader” eller ”del i hyra” när de stora artisterna kommer till Malmö Arena.
– Jo, jag vet att jag skrev ”hyra”. Men pengarna går inte till Arenan. Vi betalar till arrangören.
– Vi betalar en del av kostnaden för produktionen. Om det sedan är gage eller vad det är ... det är lite svårt att avgöra, säger Lars Carmén.
Vilka andra konsert-arrangörer i Malmö hjälper kommunen på det här sättet?
– Mig veterligt inga, eftersom vi inte har avtal med några andra arenor.
Men varför betalar kommunen pengar till Tom Jones om han spelar på Malmö arena – men inte om Tom Jones har en spelning på KB?
– Jag vet inte om Tom Jones har spelat på KB ... men jag kan inte svara på det. Det beror väl på att vi har ett avtal med Arenan. Och det avtalet har jag som uppgift att följa, säger turistdirektör Lars Carmén.
Samarbetsavtalet undertecknades 2006 av Percy Nilsson och Ilmar Reepalu och gäller fram till slutet av 2010. Men i avtalet står att avsikten är att samarbetet ”skall ha en tidsmässigt betydligt längre räckvidd”.
Politikerna i kommunstyrelsen är helt eniga om satsningen på att betala evenemang på Malmö arena:
– Alla arenor har motsvarande stöttning. Globen i Stockholm och Scandinavium i Göteborg får mer stöttning än vad vi ger Malmö arena, säger finanskommunalrådet Ilmar Reepalu (S).
Även oppositionen gillar att kommunen betalar artister för att uppträda på Arenan:
– Vi har gått med på detta och ser positivt på det. Malmö arena ska inte ha sämre förutsättningar än andra, säger Anja Sonesson (M).

Fakta/Kommunens stöd till Percys arena

Byggherren Percy Nilsson och hans bolag Parkfast har slutit flera guldkantade avtal med kommunen:
Samarbetsavtalet gör att Malmö betalar upp till 5 miljoner kronor per år för att locka artister och evenemang till Malmö arena.
Malmö stad betalar 5 miljoner kronor per år för att köpa namnet på Malmö arena. Avtalet är femårigt, med option på fem år till, och kan alltså ge Parkfast sammanlagt 50 miljoner kronor.
Nyttjanderättsavtalet gör att Malmö stad betalar 1,3 miljoner kronor per år för att bland annat hyra två loger i Arenan.
Parkfast får hyra arenatomten av kommunen för en symbolisk tusenlapp om året.
Percy Nilsson gjorde en vinst på drygt 300 miljoner kronor genom att köpa tomtmark intill Arenan av kommunen. Marken sålde han omedelbart vidare till fastighetsbolaget Steen & Strøm, som ska bygga köpcent-ret Emporia.

Så mycket betalar kommunen för Arenans artister

Här är några exempel på hur kommunen spenderade de 4,5 miljoner kronorna på ”marknadsföringsaktiviteter med mera” för Arenan under 2009:

Arenahyra i samband med Malmö Indoor Gala 350 000

Buffé pressrum, Melodifestivalen 15 000

Melodifestivalen, festivalyra 189 200

Värvningskostnad, Rosa Bandet 305 000

Del i hyra, konsert Jean Michel Jarre 98 800

Del i hyra, konsert Tom Jones 109 600

Annonsbilaga Dagens Industri 170 000

Del i hyra, konsert Cliff Richard 323 300

Värvningskostnader, bland annat Idol, Fotbollsgalan,
Eric Clapton 18 100

Produktionskostnader, banderoller med mera Idol 94 300

Värvningskostnader, bland annat Melodifestivalen,
SM Handboll 2010, Riksidrottsförbundet, Idrottsgalan,
Rosa Bandet, Svenska Ishockeyförbundet, Fotbollsgalan,
Handbollsderby Malmöfighten 241 300

Värvningskostnader för publika evenemang
(bland annat Melodifestivalen, Disney on Ice, Judas Priest,
Ulf Lundell, Bob Dylan) 1 556 900

Gå till toppen