Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Staffanstorp

Beröm bästa konfliktlösaren

Säg ”bra” dubbelt så många gånger som ”fy”. Det är kontentan när lärare lär sig hantera konflikter.

STAFFANSTORP. De två bästa vännerna har plötsligt vuxit ifrån varandra. En har skaffat pojkvän och nya kamrater. Den andra vill bara att allt ska vara som vanligt. Diskussionen mellan eleverna slutar med en smäll i toalettdörren och gråt.
– Den här konflikten är det inte säkert att vi kan lösa. Då får vi acceptera det och försöka göra det bästa av situationen.
Det säger Mikael Högberg som på måndagen utbildade personalen på Stanstorpsskolan och Kyrkheddinge skola i konflikthantering. Situationen har han själv upplevt under sina år som lärare. De som deltar i övningarna får nu spela upp den och fundera över hur de på bästa sätt kan lösa en sådan konflikt.
Katarina Jakobsson är klasslärare för Stanstorpsskolans ettor. Hon tycker inte att skolan har särskilt stora problem med konflikter, men att det ändå är viktigt att fundera över hur det vardagliga arbetet med eleverna ser ut.
– Konflikter är en del av vardagen och så ska det vara, men idag har jag fått med mig en del nya tankar och verktyg att använda när de uppstår, säger hon.
Enligt Mikael Högberg är intresset för utbildning i konflikthantering stort på skolorna. Ofta är det bara en liten del av lärarna som tycker att de fått tillräckligt träning under lärarutbildningen.
– Det här är ett enormt eftersatt område, säger han.
Initiativet till gårdagens utbildning kommer också från medarbetare på skolorna som tycker att de behöver mer kunskap inom området.
Mikael Högberg menar att behovet av att lära sig hantera konflikter har ökat sedan mitten av nittiotalet när han började utbilda. Skolorna brister ofta i att sätta samman sociala åtgärdsprogram, menar han.
Ewa Elfgren, rektor på Stanstorpsskolan, tycker att just de är duktiga på att arbeta med elevernas sociala situation och att samverka med föräldrar och andra parter.
– Vi arbetar inte bara med att lära eleverna läsa, skriva och räkna utan vi tycker att det är viktigt att också uppmärksamma de sociala problemen, säger hon.
Efter övningen återsamlas personalen i aulan för att diskutera hur det har gått. Bland många glada skratt åt arbetskamraternas skådespelartalanger hörs ett allvar inför problemen.
– Idag krävs det att man som lärare tar en tydlig vuxenroll och det lär vi oss här, säger Jonas Fastrup, idrottslärare på Stanstorpsskolan. Vi får handfasta tips på hur vi kan hantera olika situationer. Ofta är det saker man hört förut, men kan behöva höra igen.
Vad kommer du att ta med dig ut i klassrummet?
– Att förstärka positiva beteenden mer än att kritisera negativa.
Jonas Fastrup får stöd av utbildare Mikael Högberg.
– Hoppar Lisa upp och ner i bänken ska hon naturligtvis få en tillsägelse, men inte hälften så mycket uppmärksamhet som Karin som sitter snällt och skriver, säger han.
Gå till toppen