Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Blir du sur när din bil kallas ful?

Björn Syrén i Bjärred kör en Fiat Multipla, som hamnat på listor över världens fulaste bilar.

Blir du sur när din bil kallas ful?
– Inte alls. De som säger så förstår inte bättre. Jag tycker i alla fall inte att den är ful, snarare annorlunda och intressant, lite funkis. Den sticker ut, utan att vara extrem. För mig är de flesta andra bilar bara slätstrukna. Den här tittar folk efter. Ibland händer det till och med att folk kommer fram och undrar över den.
Men Multiplan har hamnat på listor över tidernas fulaste bilar …
–Jo, men den har fått fina utmärkelser också. Vi som har en Multipla är i alla fall glada för den och hälsar alltid när vi möts på vägen.
Ändå gjorde Fiat om Multipla?
– Tyvärr backade de för kritiken och gjorde den mer konventionell. Bland annat tog de bort "vecket" med strålkastarna uppe vid vindrutan. Det blev en bra bil, men lite tråkigare.
Vad är det fina med bilen?
– Konceptet med tre riktiga sittplatser fram och tre bak är smart och praktiskt. Den rymmer familjen, svärmor, kattburar och ett hyfsat bagage. Sikten är fin med stora rutor. Det gillar pojkarna. Dessutom är den rolig att köra med bra väghållning, även om motorn känns lite tunn ibland. Den är bara på 100 hästkrafter. Man får ta det lugnt planera sina omkörningar noga.
Men den är ju inte så stor?
– Nej, den är verkligen kompakt, knappt fyra meter, kortare än Volkswagen Golf. Å andra sidan är den något bredare än Volvo S80. Med sex personer och lite packning får motorn jobba. En modern, snål diesel hade passat den bättre.
Fiat Multipla togs aldrig in i Sverige, bland annat för att italienarna inte ville sätta in ett nordiskt värmepaket. Har du frusit i din bil någon gång?
– Aldrig, inte ens när det varit som kallast i vinter. Visserligen saknar den stolsvärme, men då får man ha en bit värmande liggunderlag att sitta på i stället. Och går den att sälja i Danmark så funkar den för klimatet i södra Sverige också.
Var köpte du bilen?
– Eftersom den inte såldes i Sverige fick jag köpa den i Danmark. Jag var över och provkörde den. Sedan fixade en bilmäklarfirma allt det praktiska.
Vad fick du ge för den?
– Runt 155 000 kronor med alla skatter och avgifter, ungefär som en Renault Scénic kostade då.
Vad hade du för bil innan?
– En Skoda Octavia kombi. Jag gillar om enkla, ärliga bilar som inte försöker vara mer än de är.
Har du haft några problem med din Multipla?
– En del strul med elsystemet. Bland annat har jag fått byta generator.
Är det svårt att hitta service till en bil som inte säljs här?
– Nej, det finns flera verkstäder som servar och lagar såna här. Jag har anlitat bra firmor i Malmö och Svedala. Problemet kan vara reservdelar, eftersom generalagenten inte fungerat så bra. Det kan ta en eller två veckor innan det finns reservdelar.
Hur mycket kör du?
– Runt 2 000 mil om året. Jag kör till jobbet på Kastrup, ibland till Sturup. Sedan har vi en stuga vid Falkenberg dit vi åker ibland. Flera år har vi också tagit en tur ner till Tyskland. Det är en bra bil för utflykter.
Till sist: Vilken är din drömbil?
– Jag var nere på bilsalongen i Genève nu och gick in i Morgans monter. Jag hade inte riktigt kläm på märket innan, men vilka bilar! Det var ingen plast, utan riktiga hantverk. En sådan vill jag gärna ha.
Gå till toppen