Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

M+S kan också betyda Mud & Sand

Läser med stort intresse Bil & Trafik varje lördag och testar mig alltid på körkortsfrågorna. Senast…

DÄCK.
Det borde ha stått: Varför är M+S-märkta vinterdäck inte lämpliga på sommaren?
Därför att M+S är inte ett vinterdäck. Det kan betyda Mud & Sand också. För att vara vinterdäck, måste det finnas en snökristallsymbol efter M+S. Vill minnas att ni påpekat detta i en handritad teckning tidigare.
Min bakgrund är att när jag våren 2009 vill ha nya sommardäck till min XC70, så visade sig det inte fanns några däck av fabrikat Michelin, som jag köpt till min tidigare XC70. Ej heller av Goodyear, Firestone och så vidare i rätt dimension.
Det enda däck av känt fabrikat som fanns var Pirelli Scorpio M+S. Jag såg sedan att det var standardmonterat från fabrik på XC70.  
Men M+S är ju ett vinterdäck påpekade jag för däcksfirman!
Då visade det sig vid kontroll att det kan betyda Mud & Sand också. Jag utgår ifrån att snökristallsymbolen visar att bland annat gummiblandningen gör att det är ett vinterdäck.
Jag ska därför inom kort byta från M+S till M+S! I det ena fallet är det dubbade däck, där snökristallsymbolen finns efter M+S. I det andra är det utan snökristallsymbolen.
Detta kan nog vara lite förvirrande för folk. Jag har även träffat på bilförsäljare som inte vet skillnaden.
Christer
Lasse Holmström: Du har rätt. Det borde ha stått M+S-märkta vinterdäck.
I Vägverkets författningssamling 2003:22 3§ definieras vinterdäck som ”Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’.”
Vilka de godkända vinterdäcken är finns på Scandinavian Tyre & Rim Organizations hemsida www.stro.se.

Gå till toppen