Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Den virtuella världen ska bli verklig festival

Tusentals människor som använder Ravlundafältet på Österlen för att tillsammans leva ut sina vildaste drömmar. Om Mathias Gullbrandson, vd för The Story Lab, får som han vill kommer detta att bli verklighet i slutet av nästa sommar.

Mathias Gullbrandson, vd på The Story Lab, är övertygad om att mixningen verklighet och fantasi har en stark dragningskraft på spelare.Bild: Foto: Anna-Karin Nilsson
MALMÖ.. – Spel är i dag så förknippat med den virtuella världen. Vi är övertygade om att verkligheten är så stark att den är svår att överträffa, säger han.
I över två år har The Story Lab tillsammans med bland andra Region Skåne genomfört en förstudie kring rollspelet The Borderland som i dag finns som en prototyp.
– I höst någon gång räknar vi med att spelet ska kunna släppas till alla som är intresserade, säger Mathias Gullbrandson.
The Borderland är i grunden ett dataspel för både dator och mobil. Spelarna blir medborgare i en fantasi nation och samverkar och kommunicera över nätet.
I den virtuella världen skapar spelarna drömgestalter av sig själva som de sedan kan leva ut när de träffas.
– Alice i Underlandet är en av mina personliga favoriter. Något liknande det som händer i hennes värld hoppas vi kunna hitta.
Höjdpunkten på de mer lokala evenemangen blir en jättefestival. Den är planlagd till Ravlunda skjutfält i Skåne under augusti 2011.
– Förebilden för oss är festivalen Burning Man i Nevadaöknen. Där samlas 40 000 personer varje år, säger Mathias Gullbrandson.
Deltagarantalet i Sverige lär bli betydligt mindre. Men intresset för spelet är redan på det här stadiet så stort att skaparna tvingats översätta den ursprungliga titeln Gränslandet till engelska.
År 2002 genomförde The Story Lab ett liknande arrangemang i mindre format i Västergötland. Dit kom 1 500 människor.
Mathias Gullbrandson är övertygad om att mixningen verklighet och fantasi har en stark dragningskraft på spelare.
– Det går knappt att överskatta den betydelse Burning Man haft för utvecklingen i Silicon Valley, säger han.
Flera projekt av samma slag som The Borderland har genomförs med framgång i USA. Men då har finansieringen ordnats genom reklamförsäljning.
The Story Lab hoppas kunna hitta andra affärsmodeller. Till exempel genom inkomster från festivalbiljetter och kanske genom vissa avgifter kopplade till själva spelet.
The Story Lab har tidigare funnits representerat i Malmö, men är i dag ett Stockholmsbaserat bolag.
– Det händer så mycket i det här området att vi har planer på att etablera oss här på nytt, säger Mathias Gullbrandson.

Spelutvecklare samlas i Öresundsregionen

Nordic Game är en årlig mässa i Öresundsregionen för spelutvecklare från en rad olika länder. Den pågår i Malmö den 28 och 29 april och flyttar på valborsmässoafton till Köpenhamn.
I Köpenhamn samarbetar mässan med det publika arrangemanget Copenhagen Robot som ger allmänheten möjlighet att testa spelnyheter.
Mässan tjuvstartade dock redan den 27 april med en heldag på Slagthuset i Malmö. Tisdagen var vikt för utveckling av spel baserade på geografisk plats – European location based entertainment summit. Det är en typ av spel som förväntas ha en snabb tillväxt i takt med att allt fler mobiler utrustas med möjligheter till positionering.
Bland annat utlystes en tävling för spel grundade på positionering. Vinnaren koras i november och priset är 10 000 euro.
Mobil positionering förknippas gärna med satellitsystem och gps. Men på tisdagen visades det upp sex ytterligare möjligheter till positionering, till exempel med hjälp mobilnätets basstationer eller genom kartläggning av trådlösa nätverk. Förtjänsterna med andra tekniker än gps är att de är mer batterisnåla och att de fungerar bättre inomhus.
Gå till toppen