Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Himma

Blåblodig design för den breda möbelkedjan

Industridesigner Oscar Magnuson, son till prinsessan Christina, har formgivit möbelserien Sydney.

– Om något blir klassiskt eller tidlöst är svårt att veta, skrattar han. Det är det bara tiden som kan avgöra. Min utgångspunkt för möblerna är att de ska kunna bli en del av ett hem. Man ska komma in och nästan kunna läsa dem som en berättelse.
Glasögondesignern Oscar Magnuson blev förvånad när möbelkedjan tog kontakt:
– Så pratade vi lite grann och då kom vi fram till att det här var ett väldigt spännande uppdrag och en bra möjlighet.
Och det handlar inte bara om en möbelserie. Oscar Magnuson har varit med och utvecklat vad Europa Möbler (EM) kallar Ateljén, som ska vara en plattform för formgivare som jobbar med EM.
– Det är ett långsiktigt koncept där formgivare som jag är en ingrediens. Man ska kunna jobba med folk utanför möbelbranschen. Det blev spännande när vi satte oss ned och pratade igenom det.
– EM som kedja säljer såväl egna som andras möbler, och då ville vi visa upp Ateljén som en öppen designplattform. Med det menas att vi inte hymlar om hur möbeln kom till. Vi visar våra skisser, vi visar den första prototypen och skriver om de problem som har dykt upp.
Intresserade kan gå in på ateljen.em.com och följa utvecklingen.
– Jag tror att det är många som är intresserade av att titta, och det är roligt för mig som formgivare. Ju mer jag skrev, desto tydligare blev idéerna kring möblerna och det man ritade. Det träder fram och blir tydligt när man måste formulera sig.
– Ateljén är bara en plats som vi formgivare får komma in i och göra till vad det är. Just nu är den färgad av mig som formgivare, nästa gång är det någon annan.
En viktig del i arbetet när Oscar Magnuson började rita möbeln var att fundera på hur vi sitter.
– Hur möts kroppen och möbeln? frågar han och visar handgripligen hur han tänkte när han formgav Sydney. Glasögon- och möbeldesign är trots allt två vitt skilda jobb – om än med vissa gemensamma drag:
– Det är en funktion, ett objekt som möter en människa. Skillnaden är att en möbel möter en hel kropp. Den kräver ingen perfekt passform. Glasögon möter ett par ögon, ett par öron och en näsa. De har vissa mått. Därför krävs en annan typ av passform och precision i objektet som sådant. Sedan ska båda två, såväl möbeln som glasögonen – tycker jag i alla fall – uttrycka någonting för ägaren.
Som designer är Oscar Magnuson både en person och ett varumärke.
– Det gör att varumärket har en egen identitet. Vad ska varumärket Oscar Magnuson göra mer än glasögon och möbler? Ska vi göra andra produkter och vilka värden finns det i det? Jag tror säkert att jag kommer att formge fler möbler i framtiden. Dock inte den närmaste tiden. Jag sysslar mest med glasögon, och det är ett projekt som jag arbetar med varje dag.
Men det kommer mer.
– Vi har startat vad vi kallar för Oscar Magnuson Objects. Där ska jag kunna rita vitt skilda objekt. Det ska kunna vara möbler, väskor, det skulle kunna vara en bil om någon skulle ge mig den möjligheten. Tanken är att vi ska fokusera på korta serier, hög kvalitet och tillverkning, gärna jobba med svenska bolag, gärna tillverkning i Sverige, gärna svenska material. Vi ska verkligen kurera objekt, det tycker jag är spännande.
Närproducerat är en reaktion mot det globaliserade samhället.
– Om man ska vara ett svenskt varumärke som svensk formgivare, då är det viktigt att man har något svenskt att komma ut utanför Sverige med. Varför köpa något svenskt som ser ut som om att det kommer från Italien? Idag tittar vi i Sverige väldigt mycket på vad andra länder gör. Om man gör det för mycket tappar man identiteten.
Ålder: 32 år.
Yrke: Industri­designer.
Utbildad: Konstfack i Stockholm och vid Istituto Europeo di Design i Milano.
Internet: oscarmagnuson.com
ateljen.em.com/
Gå till toppen