Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Många saknar fortfarande kassaregister

Tusentals företagare saknar godkända kassaapparater. Hittills har 65 000 näringsidkare anmält till Skatteverket att de har certifierade kassaregister. –‑Det är fortfarande lite trögt men vi hyser gott hopp, säger riksprojektledare Conny Svensson.

Sedan 1 juli i år måste företag som hanterar kontanter ha ett certifierat kassaregister som Skatteverket kan kontrollera. Men många näringsidkare väntar fortfarande på att få sina nya apparater installerade.
–‑Det anmäls för fullt och det rings väldigt mycket till vår skatteupplysning. För de allra flesta handlar det kanske om en eller två veckor innan de har fått sina grejor på plats. Det är många som fortfarande saknas men signalerna vi får från näringsidkare och leverantörer är positiva. De jobbar för högtryck, säger Conny Svensson.
De som inte har en godkänd kassaapparat med en kontrollenhet som Skatteverket kan granska riskerar en avgift på 10 000 kronor.
Skatteverket gör nu kontroller ute i affärer och butikslokaler för att se hur lagen efterlevs. Bland annat kommer myndigheten att granska de företag som anser att de inte behöver ha ett certifierat kassaregister för att deras omsättning är för liten (under 170000 kronor om året).
Många småföretagare har kritiserat den nya lagen för att den tvingar dem att köpa in ny, dyr utrustning.
Conny Svensson har förståelse för kritiken, men menar att de flesta ändå står bakom lagstiftningen.
–‑Syftet med lagen är att skydda seriösa företagare från illojal konkurrens. Certifierade kassaregister gör det mycket svårare för oseriösa företag att fuska och undanhålla pengar, säger han.
Gå till toppen