Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lyxbil kvar hos tullen efter tvist

Den norske mångmiljonären Dag Høili gav ett skånskt åkeri i uppdrag att transportera hans Koenigsegg via Sverige till Tyskland. Men någon tull betalades aldrig. Nu står lyxbilen sedan åtta månader i förvar hos tullen i väntan på att skulden på 2,2 miljoner kronor ska regleras.

Dag Høili är en av Norges rikaste män. Han var delägare i lågpriskedja Europris och fick ut över tvåhundra miljoner norska kronor när han sålde sin andel i början av 2000-talet.
En del av de pengarna har han placerat i lyxjakter och exklusiva bilar. Bland annat äger han flera Koenigsegg.
I vintras bestämde han sig för att sälja en av dessa bilar, en Koenigsegg CCX Edition värd minst tio miljoner kronor.
Han anlitade därför Hyllinge Bud & Transport som i sin tur hyrde in en åkare för att sköta transporten. Tanken var att bilen till att börja med skulle köras till fabriken i Ängelholm för service och sedan vidare till Tyskland.
Men redan vid gränsen i Svinesund blev det problem. Chauffören hade inte fått besked att lyxbilen skulle tullas och körde därför i grön fil, men stoppades av en tulltjänsteman som menade att det var olaga införsel eftersom bilen inte anmälts i förväg. Och eftersom det handlar om en ganska dyr bil blev avgiften därefter: nästan 600 000 kronor i tull och ytterligare 1,6 miljoner i moms.
För att försäkra sig om att få pengarna beslutade Tullverket att ta bilen i beslag. Och där står den fortfarande efter åtta månader eftersom ingen ännu betalat skulden.
Enligt Tullverket är det nämligen i första hand transportören, det vill säga Hyllinge Bud & Transport, som ska betala tullen. Åkeriet hävdar å sin sida att det är ägaren Dag Høili som ska krävas på pengarna.
Tvisten har nu hamnat i domstol och Förvaltningsrätten i Malmö har givit Tullverket rätt. Även om bilen ägs av någon annan är det åkeriets skyldighet att se till att tullpliktiga varor deklareras när man passerar gränsen. Domstolen har därför beslutat att Hyllinge Bud & Transport ska betala skulden på 2,2 miljoner kronor.
Men domen kommer att överklagas till kammarrätten, säger åkeriets ombud Tommy Pilarp.
–  Det stämmer att Hyllinge Bud medverkat till införseln, men Tullverket borde ha gått på dem som givit dem uppdraget. Rent juridiskt är det exportören som för varan in i landet, inte transportören, säger Tommy Pilarp.
Han menar att Hyllinge Bud & Transport riskerar att gå i konkurs om de tvingas betala så mycket pengar.
Dag Høili å sin sida är förbannad på att svenska tullen lagt beslag på hans bil.
– Det är rent otroligt. Jag har redan betalat moms i Norge, de kan inte kräva att jag ska betala moms i Sverige också. Bilen skulle bara transporteras genom Sverige för att säljas vidare i Tyskland. Det har aldrig varit tal om att bilen ska stanna i Sverige, säger han.
Enligt Dag Høili är problemet att bilen transporterades på ett lastbilssläp. Hade chauffören istället själv kört bilen över gränsen hade ingen reagerat.
Dag Høili kommer nu att kräva tullen köper loss hans bil. Risken är nämligen att den kommer att bli stående länge i tullens lager i väntan på att kammarrätten behandlat frågan.
– Bilen blir ju inte nyare. Det handlar om ganska mycket pengar, säger Dag Høili.
Gå till toppen