Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hotellen pressar priser
och ökar avgifter

Priset och den personliga servicen viktigast för att locka hotellgäster.

Daniel Pfeifer jobbar i receptionen på Elite Hotel Savoy i Malmö.Bild: Foto: Henrik Rosenqvist
Kedjorna har tagit över i branschen
Trenden de senaste åren har varit att allt fler hotell ingår i någon form av kedja. Det är lättare för de enskilda ­hotellen att marknadsföra sig om de hör till en kedja samtidigt som ­varumärket i sig genererar gäster.
Samtidigt har det skett en likriktning av hotellen – skillnaderna ­mellan till exempel Scandic, Elite och Clarion är ganska små. Det gör att det fortfarande finns en marknad för fristående hotell som kan odla sin lokala särart.
Checka in själv för att pressa priset
Personal kostar och ett sätt att pressa priserna är att minska ­bemanningen i receptionen. Flera hotell har ­börjat testa olika ­system där gästerna själva checkar in på hotellen ungefär som på flyget. Man går till en automat, knappar in sitt bokningsnummer och får då en kod så att man kan öppna sitt hotellrum.
Frukost mot avgift
Ett sätt för hotellen att öka lönsamheten är att avgiftsbelägga fler tjänster. På flera lågbudgethotell, men också ­vissa lyxhotell, måste man betala extra för att få frukost.
På samma sätt är det med internetuppkoppling. På vissa hotell ingår det i priset, på andra kostar det extra.
I framtiden kommer vi att få se fler exempel på avgiftsbelagda tjänster. Den som till exempel vill checka ut lite senare än kl 11 kanske kan få göra det mot en avgift på en eller ett par ­hundralappar.
Juli – bäst och sämst
Affärsresenärerna är, har varit och kommer även i framtiden att vara hotellens viktigaste gäster. I till exempel Malmö står de för över 70 procent av alla hotellnätter. Det är också de som betalar högst rumspriser och är bra ­mycket mer lönsamma för ­hotellen än privatgästerna. Faktum är att juli och augusti är de månader som hotellen har högst beläggning av alla under året, men det är också under sommaren som hotellen har svårast att tjäna pengar.
Telefonen ringer inte längre
För tjugo år sedan gjordes nästan alla hotellbokningar via ­telefon. Idag är det betydligt vanligare att man bokar sitt hotellrum via internet. Nätet har givit kunderna bättre möjligheter att jämföra priser och standard på de olika hotellen.
Hotellen hoppas på turisterna
Det är fortfarande mest svenskar som bor på hotell i Sverige. Men trenden är tydlig: Sverige gästas av allt fler turister och här finns en stor marknad för hotellen, inte minst när det gäller resenärer från ­övriga Europa. De senaste tio åren har hotellen mer än fördubblat sina besök av gäster från till exempel Polen, Turkiet, Portugal och Grekland. Det är dock en lång bit kvar innan de når upp till norrmännens nivå. Det är de som står för flest utländska gästnätter.
Gå till toppen