Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

SVT får sälja plats i rutan

En ny lag som börjar gälla idag öppnar
för att företag får låta sina produkter synas i SVT.

Bild: Arkiv: Scanpix
Produktplacering har tidigare inte reglerats i svensk lagstiftning. Men med den nya radio- och tv-lagen, som träder i kraft idag, finns det för första gången bestämmelser som ger klartecken för tv-bolag som sänder från Sverige att ta betalt för att låta företag exponera sina varor i egenproducerade filmer, tv-serier, sportprogram och lättare underhållning.
Kravet är att tittarna informeras både före och efter programmet om att produktplacering förekommer, samt vilka produkter det gäller.
SVT får enligt sitt sändningstillstånd inte sända reklam. Men några särskilda bestämmelser som reglerar villkoren för public service finns inte när det gäller de nya reglerna för produktplacering.
– De görs inga undantag för SVT. Som lagen är formulerad skulle det här vara möjligt även för oss, säger Kent Wennström, chef för programsekretariatet på SVT.
Tidigare skulle produktplacering enligt Kent Wennström betraktas som sponsring, också det förbjudet med vissa undantag. Men i och med att produktplacering nu definieras i lagen kan den friskrivas från sändningstillståndets begränsningar.
Hur SVT kommer att utnyttja tillfället är däremot oklart. Produktplacering kan betraktas som otillbörligt gynnande. Var gränsen kommer att dras får praxis utvisa.
– Vi är idag lite avvaktande. Och även om möjligheten tycks finnas, så finns det andra delar i vårt public service-uppdrag som vi måste förhålla oss till, som till exempel opartiskhet, säger Kent Wennström.
Men att avstå från produktplacering bara för att det tidigare varit otillåtet är inte aktuellt.
– Nej. Det finns en annan sida av det här. Vi ska vara försiktiga med våra resurser och se till att avgiftsbetalarna får valuta för sina pengar. Om det visar sig vara okej med produktplacering ska vi naturligtvis inte avstå från det. Vi kan inte på det här stadiet avhända oss något som skulle tillföra pengar till program, säger Kent Wennström.

Det här innebär den nya lagen

Den nya radio- och tv-lagen börjar gälla söndagen den 1 augusti. Lagen är en anpassning till EU:s bestämmelser på området och innebär bland annat:
Fler reklamavbrott. Regeln om begränsat antal avbrott avskaffas. Större möjlighet för kommersiella kanaler att låta företag sponsra program.
Produktplacering. Kommer att tillåtas i filmer, tv-serier, sportsändningar och lättare underhållningsprogram. Kanalerna måste informera före och efter om produktplacering i egna produktioner.
Produktplacering får inte förekomma i program för barn.
Inget lokalt innehåll i radio. Kravet på lokalt innehåll i kommersiella radiokanaler slopas. De hårt kritiserade koncessionsavgifterna kvarstår dock.
Gå till toppen