Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lika genialt som trivialt

Ditte Ejlerskovs måleri får Carolina Söderholm att rysa av välbehag.

Bild: Foto: Terje Östling
Vill man veta exakt hur bra samtidskonst kan vara är det Ditte Ejlerskovs utställning som man ska se. Det låter anspråksfullt så här i början av höstsäsongen, men egentligen behövs inga storslagna gester eller geniförklaringar, nej, låt oss hålla det helt sakligt och intimt. Det är så jag tänker på hennes måleri: en tyst saklighet i snapshots från vardagen som pågår. Och samtidigt är det så skickligt, så svalt och utstuderat suggestivt att jag mitt i det pastellblekt triviala känner en genuin rysning av välbehag.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen