Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Bankkort spärras utomlands

Det blir allt vanligare att svenska banker inför spärrar för hur kunderna kan använda sina bankkort utomlands. Samtidigt drabbas färre kunder av kortbedrägerier.

Bild: Arkiv: Scanpix
Skandiabanken inför i mitten av den här månaden en utlandsspärr där kunder själva måste aktivera sitt kort i internetbanken om de ska använda kortet utanför Norden.
– Klart att bankkunder kan tycka det är besvärligt att hålla reda på ännu en kod, men jag tycker att det är positivt med utvidgade säkerhetsåtgärder som gör det svårare för bedragare. De ger ju bevisligen resultat, säger Fredrik Westerman, chef för Visa Europe i Norden.
Hans statistik visar en nedåtgående trend för kortbedrägerier i utlandet. För snart två år sedan motsvarade utlandsbedrägerierna runt tre promille av den totala omsättningen på nordiska bankkort knutna till Visa. I somras hade andelen minskat med en halv promille.
– För den vanliga kunden har problemen i praktiken minskat mer än så. Det beror på att kort med chip tydligt reducerat bedrägerierna i samband med kortköp i butiker och på restauranger, säger Fredrik Westerman.
Handelsbanken har sedan flera år tillbaka tillämpat ett system för kortanvändande i utlandet. Kunderna kan själva öppna eller stänga kortet för utlandsköp via ett telefonsamtal till banken eller genom att knappa in en personlig kod via internet.
– Ytterst få kunder drabbas av kortbedrägerier. Men risken att det överhuvudtaget ska kunna hända upplevs av många med olust. Det är därför vi har den här möjligheten att låsa kortet, säger Johan Lagerström, presschef på Handelsbanken.
Bankens uppskattning är att 15–20 procent av kunderna använder låsfunktionen.
– Kunderna riskerar egentligen ingenting. Det är vi i banken som tar smällen om en bedragare lyckas. Men det är viktigt att kunderna känner att de har kontroll över hur kortet kan användas, säger 
Johan Lagerström.
Skandiabankens lösning blir alltså den omvända. Här måste kunder med Visakort aktivt och tidsbegränsat lyfta bort en regionspärr för att kunna använda kortet utanför Norden.
– Vi har valt den här vägen, bland annat av det skälet att 90 procent av alla kortköp hos oss sker inom Norden, säger Lena Hök, informationschef på Skandiabanken.
Hennes bank gör det också obligatoriskt för kunder med Visakort att ansluta sig till säkerhetslösningen ”verified by Visa” som ökar säkerheten vid köp hos -internetföretag. Mastercard har det liknande systemet ”securecode”.
Även fast bankerna själva väljer om de vill använda den utvidgade säkerheten, ansluter sig allt fler till systemet.
Swedbank knöt till exempel redan i våras samtliga kort med Visa och Mastercard till de nya säkerhetslösningarna. Banken är samtidigt en av få storbanker som inte redan har eller planerar spärrtjänster för kortanvändande utomlands.
– Där det finns pengar finns det alltid skurkar som vill åt dem. Men vi ser det som vårt ansvar att klara säkerheten. Det ska inte kunderna behöva engagera sig i, säger Karin Björkholm, kortchef på Swedbank.
Gå till toppen